Skolen og meldeplikten - En casestudie av hvordan skolen ivaretar sin plikt til vern av barn
dc.contributor.advisor | Falch-Eriksen, Asgeir | |
dc.contributor.author | Olsen, Lena Høistad | |
dc.date.accessioned | 2021-01-25T11:39:05Z | |
dc.date.available | 2021-01-25T11:39:05Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/9417 | |
dc.description | Master i sosialfag | en |
dc.description.abstract | Barnevernet er avhengig av at organisasjoner som skolen melder ifra ved mistanke om omsorgssvikt. I denne casestudien er formålet å utforske hvordan skolen etterfølger sin juridiske plikt til å verne om barn. Sentrale spørsmål er: Hvilken kunnskap har skolen om å identifisere omsorgssvikt, og hvordan praktiserer skolen meldeplikten til barnevernet. Resultatene viser at skolen har lite teoretisk kunnskap om tegn på omsorgssvikt, og at det foreligger misoppfatninger rundt meldeplikten. Artikkelen konkluderer med at skolen ikke etterfølger meldeplikten i tilstrekkelig grad, hvilket truer barnets rett til beskyttelse, men at det er behov for mer forskning for å utforske om disse funnene er utbredt. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | OsloMet-Storbyuniversitetet | en |
dc.subject | Barnevern | en |
dc.subject | Omsorgssvikt | en |
dc.subject | Meldeplikt | en |
dc.subject | Skole | en |
dc.subject | Barnekonvensjonen | en |
dc.subject | Identifisering | en |
dc.title | Skolen og meldeplikten - En casestudie av hvordan skolen ivaretar sin plikt til vern av barn | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.description.version | publishedVersion | en |
Tilhørende fil(er)
Denne innførselen finnes i følgende samling(er)
-
SAM - Master i Barnevern [111]