Strategi og anskaffelser – mer bærekraftige offentlige anskaffelser gjennom effektivisering og profesjonalisering?
Abstract
Det offentlige anskaffer i dag varer, tjenester og bygge- og anleggsarbeider for omlag 520 milliarder kroner
årlig. For å kunne imøtekomme fremtidige samfunnsutfordringer som eldrebølgen, avtagende etterspørsel
av olje- og gass og klimautfordringer, må det foretas en omveltning av norsk økonomi. Dette krever at
samfunnet tenker smartere og blir mer nyskapende. Det sies at det finnes et stort potensial for
kostnadsbesparelser innen offentlige anskaffelser. Effektivisering og profesjonalisering av offentlige
anskaffelser kan bidra til bedre behovsdekning, lavere kostnader og bedre priser, samtidig som offentlige
anskaffelser også bidrar til oppfyllelse av samfunnsoppgaver som klimautfordringen, sosial dumping og
menneskerettigheter. Det er antakelsen av at det finnes stort potensial for kostnadsbesparelser av
offentlige innkjøp som legger grunnlag for oppgavens problemstilling:
«På hvilken måte og med hvilken effekt kan strategisk ledelse bidra til å effektivisere og profesjonalisere
offentlige anskaffelser?»
Formålet med oppgaven er å avdekke muligheter og barrierer for effektivisering og profesjonalisering av
offentlige anskaffelser. Vi har valgt å foreta en komparativ case-studie av miljøforvaltningen og
Digitaliseringsdirektoratet. Resultatene fra undersøkelsen viser at de begge i stor grad jobber strategisk
med offentlige anskaffelser, dvs. at de kobler strategi til selve innkjøpet for å oppnå gode og
ressursbesparende innkjøp. Begge virksomhetene jobber blant annet med å utnytte handlingsrommet i
regelverket. De er begge enige om at det finnes gode muligheter for besparelser og trekker blant annet
frem viktigheten av sentralisering, digitalisering og kompetanseheving. Samtidig er det konsensus om at
det også foreligger barrierer som hindrer «det gode innkjøp». Her pekes det blant annet på mangel på
kompetanse, kompleksitet, tid og ressurser. I tillegg antydes det at grad av medvirkning påvirker
strategiimplementering, gjennomføring og etterlevelse.
Da begge virksomhetene har utviklet og implementert nye innkjøpsstrategier, er det lite hensiktsmessig å
fokusere på effekten av dette, eller hvorvidt de har oppnådd gevinster. Vi tar imidlertid sikte på å avklare
hvorvidt strategifaget kan bidra til å effektivisere og profesjonalisere offentlige anskaffelser.
Description
Master i sosialfag