Good Behavior Game: En atferdsanalytisk klasseromsintervensjon med effekter på læreratferd
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/9238Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven inneholder to artikler, en deskriptiv litteraturgjennomgang og en empirisk artikkel. Artikkel 1 går igjennom relevant litteratur på Good Behavior Game (GBG) sin effekt på læreratferd, nærmere bestemt om GBG kan bidra til å øke frekvensen av positive og redusere frekvensen av negative kommentarer fra lærer til elev i en klasseromssituasjon. Det ble i et flertall av artiklene som ble gjennomgått i denne artikkelen funnet en økning i positive kommentarer og/eller en nedgang i negative kommentarer. I artikkel 2 blir det gjennomgått relevant litteratur på samme felt, før det fokuseres på den aktuelle studien som har blitt gjort. Denne studien ble gjort i tre åttendeklasser på en ungdomsskole i Norge, med tre forskjellige lærere. Formålet med denne studien var å se om GBG kunne øke frekvensen av lærernes positive kommentarer til elever og redusere frekvensen av lærernes negative kommentarer til elever i en klasseromssituasjon. Resultatene av denne studien viste at positive kommentarer økte i frekvens og at negative kommentarer ble redusert i frekvens i alle tre klasser. Dataene var noe varierende, og det er flere svakheter ved studien som blir diskutert.
Beskrivelse
Master i læring i komplekse systemer