Kristne barnehager
dc.contributor.author | Sødal, Helje Kringlebotn | |
dc.contributor.author | Hovdelien, Olav | |
dc.date.accessioned | 2020-10-23T08:35:06Z | |
dc.date.accessioned | 2020-11-04T09:39:39Z | |
dc.date.available | 2020-10-23T08:35:06Z | |
dc.date.available | 2020-11-04T09:39:39Z | |
dc.date.issued | 2020-06-02 | |
dc.identifier.citation | Sødal, H.K. & Hovdelien, O.H. (2020). Kristne barnehager. Prismet, 71(2),107-124. https://doi.org/10.5617/pri.8001 | en |
dc.identifier.issn | 0032-8847 | |
dc.identifier.issn | 0032-8847 | |
dc.identifier.issn | 2535-311X | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/9174 | |
dc.description.abstract | Artikkelen gir ny kunnskap om kristne barnehager1 som utgjør omkring 4,5 % av norske barnehager. Vi redegjør for lovgrunnlaget og undersøker blant annet ulike livssynsvedtekter og hvordan et utvalg ansatte forstår mandatet sitt, og bidrar til å gjøre verdigrunnlaget og fagområdet etikk, religion og filosofi (ERF) synlig i hverdagen og ved høytidene. En empirisk undersøkelse fra høsten 2019 og våren 2020 utgjør det viktigste empiriske materialet for artikkelen og omfattet 20 ansatte med pedagogisk ansvar i 19 barnehager i Oslo og på Agder. Ti av barnehagene var kristne. I denne artikkelen presenteres resultater fra den delen av undersøkelsen som var rettet inn mot de kristne barnehagene. Vi tegner et komplekst bilde av tradisjons- og verdiformidlingen, samtidig som vi finner mønstre. Formidlingen karakteriseres som plural. Den kristne formidlingen er metodisk sammensatt og utgjør en integrert del av barnehagehverdagen og den samlede virksomheten. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | IKO - Kirkelig pedagogisk senter | en |
dc.relation.ispartofseries | Prismet;Årg 71 Nr 2 (2020): Religion i barnehage og skole: To do, or how not to do | |
dc.rights | Innhold i tidsskriftet Prismet - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt: Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket. Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål. | en |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | |
dc.subject | Livssynsvedtekter | en |
dc.subject | Etikk | en |
dc.subject | Religion | en |
dc.subject | Filosofi | en |
dc.subject | Tradisjonsformidling | en |
dc.subject | Høgtider | en |
dc.title | Kristne barnehager | en |
dc.type | Journal article | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.date.updated | 2020-10-23T08:35:06Z | |
dc.description.version | publishedVersion | en |
dc.identifier.doi | https://dx.doi.org/10.5617/pri.8001 | |
dc.identifier.cristin | 1816162 | |
dc.source.journal | Prismet |
Tilhørende fil(er)
Denne innførselen finnes i følgende samling(er)
-
LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning [223]
LUI - Department of Early Childhood Education
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Innhold i tidsskriftet Prismet - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.