dc.contributor.advisor | Dahlsveen, Heidi Mimesis (praktisk veileder) | |
dc.contributor.advisor | Tronstad, Ragnhild (skriftlig veileder) | |
dc.contributor.author | Olsen, Hanne Kjærland | |
dc.date.accessioned | 2020-10-26T12:06:00Z | |
dc.date.available | 2020-10-26T12:06:00Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/9103 | |
dc.description | Master i estetiske fag | en |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven presenterer et kunstnerisk utviklingsarbeid hvor jeg skapte en forestilling for elever på andre og tredje trinn i grunnskolen. Elevene fikk høre opptak av en kvinnes personlige historier fra en barndom barndom i bygda Kåfjord i Finnmark under andre verdenskrig. Bruk av intervjuopptak og audioteknologi har vært en sentral del av uttrykket og utforskningen.
I avhandlingen reflekterer jeg over den kunstneriske praksisen og diskuterer praksis opp mot teorier om nærværseffekter, sanselig erfaring og podkast- og radioproduksjon. Forskningen er blitt gjort i og gjennom praksisen, og teoriene brukes til å kaste et lys over erfaringene fra praksisen. | en |
dc.description.abstract | This master thesis, I present an artistic research project in which a performance was created for pupils in second and third stages of primary school. The students hear personal stories from a childhood in the village of Kåfjord in Finnmark during World War II. The use of interview recordings and audio technology has been a key part of the expression and exploration.
In the thesis, I reflect on the artistic practice and discuss at theories of presence effects, sensory experience and podcast- and radio production. The research has been done in and through practice, and theories are used to shed light on the experiences of the practice. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for estetiske fag | en |
dc.relation.ispartofseries | MEST;2020 | |
dc.subject | Nærværseffekter | en |
dc.subject | Podkast | en |
dc.subject | Andre verdenskrig | en |
dc.subject | Barneskolen | en |
dc.subject | Elever | en |
dc.subject | Kunstnerisk praksis | en |
dc.title | «Å berøre gjennom øret»: En undersøkelse av nærværseffekter gjennom et kunstnerisk utviklingsarbeid | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.description.version | publishedVersion | en |