Verbal atferd og RFT: Teori og praksis. En teoretisk analyse og en empirisk undersøkelse
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8850Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Artikkel 1 er en teoretisk artikkel med formål om å redegjøre for det vitenskapelige fundamentet som ligger til grunn for to språkteorier: verbal atferd og Relational Frame Theory. Basert på redegjørelsen av språkteoriene diskuteres og sammenlignes teoriene i henhold til definisjoner, filosofi, teori, empiri og analytiske enheter. Avslutningsvis diskuteres det praktiske konsekvenser av de to språkteoriene, eksemplifisert med klinisk arbeid og språkopplæring.
Artikkel 2 er en empirisk studie med formål om å undersøke effektiviteten av Prosocial-metodikken, som er basert på tre vitenskaper: statsvitenskap, evolusjonsvitenskap og kontekstuell atferdsvitenskap. Endringsmekanismene i Prosocial-metodikken er teknikkene fra Acceptance and Commitment Training, som er vitenskapelig grunnlagt i Relational Frame Theory. Studien anses som en feasibility-studie, og har som hensikt å undersøke hvorvidt metodikken er nyttig for å identifisere og endre atferd i to grupper. Intervensjonen bestod av to workshopdager, hvor deltakerne arbeidet med ACT-matrisen tilhørende hvert kjernedesignprinsipp. Metodikkens effektivitet ble undersøkt gjennom data innhentet i løpet av workshopdagene, etterfulgt av internettbaserte spørreskjemaer besvart av deltakerne 30 og 60 dager etter intervensjonen. Studiens resultater viser at intervensjonen var effektiv for å øke og effektivisere samarbeid basert på deltakernes opplevde nytteverdi og resultatene fra spørreskjemaene.
Beskrivelse
Master i læring i komplekse systemer