#Utenfilter - Sosiale medier og ensomhet
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8838Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn
Ungdom står overfor stort personlig og sosialt press som et resultat av sosiale medier. Ungdommenes psykiske helse blir utfordret ved at sammenligningsgrunnlaget er blitt større og kravene til sosial identitet er blitt høyere. Samtidig har sosiale medier skapt en plattform som muliggjør mobbeatferd.
Hensikt
Hensikten med studien er å innhente kunnskap om hvordan videregående elevers opplevelse av ensomhet blir påvirket av sosiale medier. Studien retter søkelyset mot sosiale mediers kontroll og retningslinjer for selvpresentasjon, og utforsker samspillet mellom sosiale medier, nettmobbing og psykisk helse.
Teoretisk forankring
Studien knyttes til teori om ensomhet og sosial identitetsteori, sosial kontroll, stedsidentitet og verditeori. I refleksjonsnotatet benyttes teori om empowerment og studier i ondskap.
Metode
Studien benyttet individuelle semistrukturerte dybdeintervjuer. Tolv elever (>18 år) fra en videregående skole ble rekruttert. Systematisk tekstkondensering ble benyttet i analysen. En litteraturgjennomgang ble gjennomført i forbindelse med refleksjonsnotatet.
Resultater
Ensomhet i forbindelse med sosial identitet knyttes til mangel på å uttrykke seg og oppnå aksept for det ekte selvet, ved at den sosial kontroll setter retningslinjer for selvpresentasjon og respons. Dersom elevene ikke innordne seg etter den sosiale kontrollen øker risikoen for nettmobbing. Truende henvendelser, sårende kommentarer og utestengelse fra sosiale situasjoner anses å medvirke til opplevelse av ensomhet blant elevene.
Konklusjon
Respons er avgjørende for om den enkelte føler seg akseptert, men er ingen garanti mot ensomhet. Sosial sammenligning anses å påvirke ensomhet direkte. Nettmobbing er assosiert med høyere grad av ensomhet, depresjon, angst og selvmordstanker.
Beskrivelse
Master i empowerment og helsefremmende arbeid