AV MED FOR Sandefjord
Abstract
Denne masteroppgaven omhandler hvordan design kan
være med å styrke små, lokale bedrifter. Metoder og
designteorier basert på å skape aktiviteter, produkttilknytning,
og opplevelser er brukt for å hjelpe bedriftene
til å nå ut til kundene. Målet og hovedfokuset
for dette prosjektet er å designe løsninger som bidrar
til en bærekraftig utvikling, både sosialt, økonomisk
og miljømessig. Gjennom å styrke lokale bedrifter kan
man bidra til denne utviklingen.
Case-studier og samarbeid med lokale virksomheter i
Sandefjord har gitt innsikter om behovet for mer synliggjøring,
aktivering og samarbeid. Disse er alle faktorer
som er med å skape tilknytning til et produkt
eller en tjeneste. Gjennom case-studiene har innsikter
vist at økt synliggjøring, mer aktivering, og et godt
samarbeid, styrker bedriftene.
Dette har ledet opp til prosjektet AV MED FOR – et
bokprosjekt for å øke synliggjøringen av lokale bedrifter
i byer og lokalsamfunn. Målet er å skape en arena
for bedriftene og deres kunder. En arena for inspirasjon,
aktivitet, samarbeid og synliggjøring The basis of this study is how one can design to strengthen local companies that produce and distribute
locally produced goods and services. Methods and design theory based on activation, consumer-product-
attachment and creating experiences are used to help companies reach out to their customers. The aim and
main focus of this project are to design solutions that contribute to sustainable development, both socially,
economically, and environmentally. By strengthening local businesses, one can be a part of this development.
Case studies and immersion with local companies in Sandefjord has provided insights on the need for more
visibility, activation, and collaboration. Both visibility, activation, and collaboration will contribute to the consumer-product-attachment and creates experiences. The insights provided by the case-studies show that more visibility and activation, and more collaboration, will help to strengthen local companies.
This has been leading up to the project AV MED FOR – a book concept to increase the visibility of local companies in their city and communities. The ultimate vision of this is to create a venue for both the customers and the businesses, a venue for inspiration, collaboration, activation, and visibility.
Description
Master i produktdesign