Spillet om barnehagepedagogikkens plasseringer i barnehagelærerutdanningen
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8736Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette masterprosjektet er en aktør-nettverk-studie, som ble til gjennom lesning av et utvalg
styringsdokumenter som berører barnehagelærerutdanningen. Studien tar for seg
barnehagepedagogikkens sammenbindende aktører i barnehagelærerutdanningen ut fra ny Forskrift for
Rammeplan i barnehagelærerutdanningen. Jeg ser nærmere på spillet om barnehagepedagogikkens
plasseringer i barnehagelærerutdanningen.
Studiens tema springer ut fra en nysgjerrighet på, og en interesse for barnehagelærerprofesjonen, og hva
det er som bidrar til å binde utdanningens komponenter av kunnskapsområder, bacheloroppgave,
fordypninger, forsterkinger og praksisstudiet sammen. Ifølge Forskrift om Rammeplan for
barnehagelærerutdanning er det pedagogikk som har denne rollen, og ansvaret som følger med. Jeg spør
meg hvordan barnehagepedagogikkens sammenbindende aktører kommer til syne gjennom
styringsdokumentene, som er prosjektets omdreiningspunkt.
Gjennom masterprosjektet bruker jeg aktør-nettverk teori for å søke etter aktørene i
barnehagepedagogikken. Jeg beskriver bevegelser i nettverkene, i håp om å kunne synliggjøre noen
handlingsalternativ(er) der pedagogikk skal kunne opptre som sammenbindende aktør.
Forhåpentligvis vil prosjektet bidra til refleksjon omkring barnehagepedagogikken, og dens plasseringer i
barnehagelærerutdanningen, ved å tenke nytt om pedagogikkens plassering og rolle.
Beskrivelse
Master i barnehagepedagogikk