Egenomsorgsaktiviteter og håndfunksjon hos førskolebarn med unilateral eller bilateral cerebral parese – en registerbasert populasjonsstudie.
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8543Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: De fleste egenomsorgsaktiviteter krever bruk av begge hendene for effektiv og suksessfull
utførelse. Mange barn med CP opplever nedsatt håndfunksjon i en (unilateral CP) eller begge hendene
(bilateral CP) og dette kan igjen føre til vansker med å utføre egenomsorgsaktiviteter. Assosiasjoner
mellom manuelle ferdigheter klassifisert med Manual Ability Classification System (MACS) og ferdigheter i
egenomsorgsaktiviteter har blitt undersøkt og funnene er motsigende. De tidligere studiene inkluderer barn
med unilateral og bilateral CP og kun noen få har presentert forskjeller mellom subtypene. Assosiasjoner
mellom ferdigheter i egenomsorgsaktiviteter og bimanuell håndfunksjon er ikke utforsket for barn med CP.
Formål: Formålet med oppgaven var (i) sammenligne ferdigheter i egenomsorg mellom barn med unilateral
og bilateral CP, og beskrive assosiasjoner mellom ferdigheter i egenomsorg (ii) og manuelle ferdigheter
eller (iii) bimanuell handfunksjon. Metode: Denne tverrsnittstudien benytter populasjonsbasert data fra
nasjonale CP registre i Norge. Totalt 87 barn med CP (51 gutter, gjennomsnittsalder:49.49 måneder, SD
14.69), er inkludert hvor 61 barn hadde unilateral CP og 26 barn hadde bilateral CP. Ferdigheter i
egenomsorgsaktiviteter ble kartlagt med Pediatric Evaluation of Disabily Inventory (PEDI), manuelle
ferdigheter ble klassifisert med MACS eller Mini-MACS (barn under 4 år), og bimanuell håndfunksjon ble
kartlagt med Assisting hand Assessment (AHA) for barn med unilateral CP og Both hands Assessment
(BoHA) for barn med bilateral CP.
Resultat: Det ble ikke funnet signifikante forskjeller mellom ferdigheter i egenomsorgsaktiviteter mellom
barn med unilateral eller bilateral CP. ANOVA viste signifikante forskjeller i ferdigheter i
egenomsorgsaktiviteter mellom barn klassifisert med Mini-MACS/MACS nivå I og III da både barn med
unilateral og bilateral CP var inkludert. For barn med unilateral CP viste ANOVA ingen signifikante
forskjeller i ferdigheter i egenomsorgsaktiviteter mellom Mini-MACS/MACS nivåene. For barn med bilateral
CP viste ANOVA signifikante forskjeller i ferdigheter i egenomsorgsaktiviteter mellom Mini-MACS/MACS
nivå I-II og I-III. En liten, men signifikant korrelasjon ble funnet mellom ferdigheter i egenomsorgsaktiviteter
og bimanuell håndfunksjon for barn med unilateral CP, og ingen signifikante forskjeller mellom ferdigheter i
egenomsorgsaktiviteter og nivå (AHA gruppe) av bimanuell håndfunksjon ble funnet. En stor signifikant
korrelasjon mellom ferdigheter i egenomsorgsaktiviteter og bimanuell håndfunksjon ble funnet for barn
med bilateral CP. Barn med bilateral CP og asymmetrisk håndfunksjon viste signifikant lavere ferdigheter i
egenomsorgsaktiviteter enn de med symmetrisk bruk av hendene.
Konklusjon: Det ble ikke funnet signifikante forskjeller mellom ferdigheter i egenomsorgsaktiviteter mellom
barn med unilateral eller bilateral CP. Begge subtypene demonstrerte stor variasjon i ferdighetsnivå i
egenomsorgsaktiviteter. For barn med unilateral CP forklarte ikke manuelle ferdigheter eller bimanuell
håndfunksjon variasjonen i ferdigheter i egenomsorgsaktiviteter, i motsetning til hos barn med bilateral CP
hvor man fant signifikante assosiasjoner. Resultatene varierte da assosiasjoner mellom ferdigheter i
egenomsorg og manuelle ferdigheter ble undersøkt ut ifra om alle barna ble inkludert i analysen eller kun
barn med unilateral eller bilateral CP. Barn med bilateral CP med asymmetrisk håndbruk viste signifikant
lavere nivå av ferdigheter i egenomsorgsaktiviteter enn barn med symmetrisk bruk av hendene.
Beskrivelse
Master i ergoterapi