dc.contributor.author | Nielsen, Liv Merete | |
dc.contributor.author | Lepperød, Janne | |
dc.date.accessioned | 2020-01-13T10:02:10Z | |
dc.date.accessioned | 2020-04-30T16:40:23Z | |
dc.date.available | 2020-01-13T10:02:10Z | |
dc.date.available | 2020-04-30T16:40:23Z | |
dc.date.issued | 2019-12-31 | |
dc.identifier.citation | Nielsen LM, Lepperød J. Hvorfor elever mangler kompetente lærere i Kunst oghåndverk. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. 2019;12(1):1-11 | en |
dc.identifier.issn | 1890-9515 | |
dc.identifier.issn | 1890-9515 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/8499 | |
dc.description.abstract | Hele 50% av de lærerne som underviser i faget Kunst og håndverk i grunnskolen har ingen studiepoeng i faget. Det er et svakere resultat enn for 20 år siden, og da er det nærliggende å tro at det svake resultatet skyldes mangel på utdannede lærere i faget. Men slik er det ikke. I spørreundersøkelsen som blir presentert i denne artikkelen oppgir de som utdannet seg til faglærere i design, kunst og håndverk i perioden 2008-2018, at det er vanskelig å få ansettelse i skolen. Og dersom de får jobb i grunnskolen, så viser undersøkelsen at de ofte settes til andre oppgaver enn å undervise i Kunst og håndverk. Når lokale skoleledere unnlater å ansette og bruke kvalifiserte lærere, så får ikke elevene nyte godt av den lærerkompetansen som staten allerede har finansiert utdanningen til. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | OsloMet - Storbyuniversitetet | en |
dc.relation.ispartofseries | FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Årg 12 Nr 1 (2019) | |
dc.relation.uri | https://doi.org/10.7577/formakademisk.3629 | |
dc.rights | Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License. | en |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ | |
dc.subject | Kunst | en |
dc.subject | Håndverk | en |
dc.subject | Lærerutdanning | en |
dc.subject | Lærerkompetanse | en |
dc.subject | Skoleledere | en |
dc.subject | Ansettelser | en |
dc.subject | Grunnskoler | en |
dc.title | Hvorfor elever mangler kompetente lærere i Kunst og håndverk | en |
dc.type | Journal article | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.date.updated | 2020-01-13T10:02:10Z | |
dc.description.version | publishedVersion | en |
dc.identifier.doi | https://dx.doi.org/10.7577/formakademisk.3629 | |
dc.identifier.cristin | 1771202 | |
dc.source.journal | FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk | |