dc.contributor.author | Arntzen, Erik | en_US |
dc.contributor.author | Løkke, Jon Arne | en_US |
dc.contributor.author | Løkke, Gunn | en_US |
dc.date.accessioned | 2011-07-05T10:48:37Z | |
dc.date.available | 2011-07-05T10:48:37Z | |
dc.date.issued | 2010 | en_US |
dc.identifier.citation | Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, årgang 36(2009), nr 4, 231-240 | en_US |
dc.identifier.issn | 0809-781X | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/804 | |
dc.description.abstract | I artikkelen beskriver vi et tiltak for å øke lesehastigheten hos en 14 år gammel gutt med kognitiv svikt og reaktiv tilknytningsforstyrrelse. Hurtiglesingsteknikker med vekt på å
utvide synsfeltet ble benyttet i korte lesespurter. Målet var flytende leseferdigheter. Standard endringsskjemaer (SES) ble brukt for å overvåke læringsprosessen. Opplæringen
fant sted på skolen og i avlastningsboligen. Ved oppstart av tiltaket var lesehastigheten
på 82 ord per minutt. Etter 17 uker hadde den økt til 235 ord per minutt på skolen
og til i overkant av 200 ord i avlastningsboligen. Resultatene diskuteres i forhold til tidligere studier som viser eff ekt av hurtiglesingsteknikker. Deltakerens individuelle læringsmønster diskuteres med utgangspunkt i data fra SES | en_US |
dc.publisher | Norsk atferdsanalytisk forening | en_US |
dc.subject | Leseflyt | en_US |
dc.subject | Leseopplæring | en_US |
dc.subject | Presisjonsopplæring | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Cognitive psychology: 267 | en_US |
dc.title | Bruk av hurtiglesningsteknikker for å øke lesehastighet hos gutt med kognitiv svikt og reaktiv tilknytningsevne | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.identifier.doi | http://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_13174 | |