dc.contributor.author | Meltzer, Cecilie | |
dc.contributor.author | Schwencke, Eva | |
dc.date.accessioned | 2019-12-14T08:21:18Z | |
dc.date.accessioned | 2019-12-17T13:34:15Z | |
dc.date.available | 2019-12-14T08:21:18Z | |
dc.date.available | 2019-12-17T13:34:15Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Meltzer CM, Schwencke E. Kunstbasert læring i utvikling av yrkeskompetanse: Erfaringer fra studier ved Yrksefaglærerutdanningen, OsloMet-storbyuniversitetet. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. 2019;4(1):220-249 | en |
dc.identifier.issn | 2464-4153 | |
dc.identifier.issn | 2464-4153 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/7923 | |
dc.description.abstract | Det er behov for et utvidet kompetansebegrep i fremtidens skole (NOU, 2014:7, 2015:8). Denne artikkelen undersøker på hvilken måte kunstbasert læring kan bidra til å styrke fag- og yrkeskompetansen. Den utforsker om denne læringsformen kan forsterke sammenhengen mellom utdannelse og arbeidsliv, utvikle kreativitet, øke opplevelsen av livsmestring og yrkesidentitet og bidra til danning.
Vi tar utgangspunkt i og redegjør for ulike historiske perspektiv bak splittelsen mellom kunst og arbeid og presenterer teorier rundt menneskets styrking av subjektivitet og egne utviklingsprosesser. Her vil konfluent pedagogikken brukes for å aktualisere kunstbasert læring sitt bidrag i det yrkesfaglige feltet.
Datagrunnlaget for artikkelen er innhentet i tidsperioden 2009-2015. Materialet bygger på erfaringer og resultat fra fem ulike studieforløp i Kreativ kommunikasjon (KK), samt tre kull ved en treårig bachelorutdanning i Design og Håndverk (DH) ved Institutt for yrkesfaglærerutdanning ved OsloMet-storbyuniversitet.
Artikkelen oppsummerer hvordan kunstbasert læring kan bringe kunsten inn i fagligheten igjen og få en viktig plass i en yrkesfaglig kompetanseutvikling. Den anbefaler at ulike former for kunstbasert læring prøves ut og får mer plass på alle nivåer i utdanningssystemet. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | Oslo and Akershus University College of Applied Sciences | en |
dc.relation.ispartofseries | Scandinavian Journal of Vocations in Development;Årg 4, Nr 1 | |
dc.rights | Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License. | en |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Kunstbasert læring | en |
dc.subject | Livsmestring | en |
dc.subject | Yrkesfag | en |
dc.subject | Yrkesidentiteter | en |
dc.subject | Kreativitet | en |
dc.title | Kunstbasert læring i utvikling av yrkeskompetanse: Erfaringer fra studier ved Yrksefaglærerutdanningen, OsloMet-storbyuniversitetet | en |
dc.type | Journal article | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.date.updated | 2019-12-14T08:21:18Z | |
dc.description.version | publishedVersion | en |
dc.identifier.doi | https://dx.doi.org/10.7577/sjvd.3423 | |
dc.identifier.cristin | 1760779 | |
dc.source.journal | Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling | |