Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMeltzer, Cecilie
dc.contributor.authorSchwencke, Eva
dc.date.accessioned2019-12-14T08:21:18Z
dc.date.accessioned2019-12-17T13:34:15Z
dc.date.available2019-12-14T08:21:18Z
dc.date.available2019-12-17T13:34:15Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationMeltzer CM, Schwencke E. Kunstbasert læring i utvikling av yrkeskompetanse: Erfaringer fra studier ved Yrksefaglærerutdanningen, OsloMet-storbyuniversitetet. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. 2019;4(1):220-249en
dc.identifier.issn2464-4153
dc.identifier.issn2464-4153
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/7923
dc.description.abstractDet er behov for et utvidet kompetansebegrep i fremtidens skole (NOU, 2014:7, 2015:8). Denne artikkelen undersøker på hvilken måte kunstbasert læring kan bidra til å styrke fag- og yrkeskompetansen. Den utforsker om denne læringsformen kan forsterke sammenhengen mellom utdannelse og arbeidsliv, utvikle kreativitet, øke opplevelsen av livsmestring og yrkesidentitet og bidra til danning. Vi tar utgangspunkt i og redegjør for ulike historiske perspektiv bak splittelsen mellom kunst og arbeid og presenterer teorier rundt menneskets styrking av subjektivitet og egne utviklingsprosesser. Her vil konfluent pedagogikken brukes for å aktualisere kunstbasert læring sitt bidrag i det yrkesfaglige feltet. Datagrunnlaget for artikkelen er innhentet i tidsperioden 2009-2015. Materialet bygger på erfaringer og resultat fra fem ulike studieforløp i Kreativ kommunikasjon (KK), samt tre kull ved en treårig bachelorutdanning i Design og Håndverk (DH) ved Institutt for yrkesfaglærerutdanning ved OsloMet-storbyuniversitet. Artikkelen oppsummerer hvordan kunstbasert læring kan bringe kunsten inn i fagligheten igjen og få en viktig plass i en yrkesfaglig kompetanseutvikling. Den anbefaler at ulike former for kunstbasert læring prøves ut og får mer plass på alle nivåer i utdanningssystemet.en
dc.language.isonben
dc.publisherOslo and Akershus University College of Applied Sciencesen
dc.relation.ispartofseriesScandinavian Journal of Vocations in Development;Årg 4, Nr 1
dc.rightsDette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectKunstbasert læringen
dc.subjectLivsmestringen
dc.subjectYrkesfagen
dc.subjectYrkesidentiteteren
dc.subjectKreativiteten
dc.titleKunstbasert læring i utvikling av yrkeskompetanse: Erfaringer fra studier ved Yrksefaglærerutdanningen, OsloMet-storbyuniversiteteten
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2019-12-14T08:21:18Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.doihttps://dx.doi.org/10.7577/sjvd.3423
dc.identifier.cristin1760779
dc.source.journalSkandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.