dc.contributor.advisor | Hovik, Sissel | |
dc.contributor.author | Skogli, May-Lill | |
dc.date.accessioned | 2019-10-18T12:25:35Z | |
dc.date.available | 2019-10-18T12:25:35Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/7721 | |
dc.description | Master i styring og ledelse | en |
dc.description.abstract | This master thesis in public management investigates ways to manage the paradoxes in international
collaborative research projects within the EU framework programmes.
The research question is "How do the managers of collaborative research projects handle the paradoxes of
collaboration”. This main question is investigated with semi-structured interviews with both scientific and
administrative project managers of collaborative research projects, thematically analyzed in the context of
network and collaboration theory.
The study focuses on four paradoxes:
• the paradox of managing a strong partner with whom you want to collaborate, but who also has her
own
interests she wants to pursue
• the paradox of having a large bureaucracy when the literature suggests using a facilitative approach
when managing a collaboration
• the paradox of needing a predictable project output versus the unpredictability of research outcome,
• and the paradox of different cultures.
The research question and paradoxes were analyzed using Ansell and Gash' theories on facilitative
management for collaborative projects and classical management theory on leadership and steering.
The main findings in this thesis are that the interviewed coordinators use more classical, authoritative
leadership style and steering than expected with basis in the theories on collaboration to handle the
paradoxes, and that the structures of the EU framework programmes play a role in both enabling, but also
limiting the leadership style of the coordinators. | en |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven i styring og ledelse undersøker måter å håndtere paradoksene ved
internasjonale samarbeidsprosjekter innenfor EUs rammeprogrammer. Forskningsspørsmålet
er "Hvordan håndterer lederne av samarbeidsprosjekter i forskning samarbeidets paradokser?"
Dette hovedspørsmålet blir undersøkt med semistrukturerte intervjuer med både
vitenskapelige og administrative prosjektledere av samarbeidsprosjekter, og tematisk
analysert i sammenheng med nettverks- og samstyringsteori.
Studien fokuserer på fire paradokser:
• Paradokset ved å lede en sterk partner du ønsker å samarbeide med, men som også har
sine egne interesser hun ønsker å forfølge
• Paradokset ved å ha et stort byråkrati når litteraturen antyder bruk av tilretteleggende
tilnærming når man forvalter et samarbeid
• Paradokset ved behovet for forutsigbarhet i prosjektet, samtidig som
forskingsresultater er uforutsigbare
• og paradokset ved samarbeidspartnernes ulike kulturer.
Forskningsspørsmålet og paradoksene ble analysert ved hjelp av Ansell og Gash’ teorier om
tilretteleggende ledelse av samarbeidsprosjekter, og klassisk ledelsesteori om ledelse og
styring. Hovedfunnene i denne oppgaven er at de intervjuede koordinatorene bruker mer
klassisk, autoritær ledelse og styring enn forventet med utgangspunkt i samstyringens teorier
om tilretteleggende ledelse for å håndtere paradoksene, og at strukturen i EUs
rammeprogrammer spiller en rolle for både å muliggjøre, men også begrense koordinatorenes
ledelse. | en |
dc.language.iso | en | en |
dc.publisher | OsloMet - Storbyuniversitetet | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | en |
dc.subject | Collaborations | en |
dc.subject | Networks | en |
dc.subject | Managements | en |
dc.subject | Paradoxes | en |
dc.title | Managing International Collaborative Research Projects | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.description.version | publishedVersion | en |