Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStorsve, Kristine
dc.contributor.authorGjærum, Rikke Gürgens
dc.contributor.authorRasmussen, Bjørn K.
dc.date.accessioned2019-09-16T05:54:16Z
dc.date.accessioned2019-09-27T10:49:40Z
dc.date.available2019-09-16T05:54:16Z
dc.date.available2019-09-27T10:49:40Z
dc.date.issued2019-06-04
dc.identifier.citationStorsve K, Gjærum R, Rasmussen BK. Demokratisk samhandling: drama- og teaterpedagogiske læringsformer som demokratisk praksis og tilpasset opplæring i skolen. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. 2019;1:60-70en
dc.identifier.issn0332-5296
dc.identifier.issn0332-5296
dc.identifier.issn2535-4310
dc.identifier.urihttps://www.idunn.no/drama/2019/01/demokratisk_samhandling_
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/7582
dc.description.abstractOverordnet del av læreplan for grunnskoleni slår fast at man i fremtidens skole bør anvende elevaktive undervisningsmetoder som en form for demokratisk praksis. Vi kan lese at «/…/ elever som lærer om og gjennom skapende virksomhet, utvikler evnen til å uttrykke seg på ulike måter, og til å løse problemer og stille nye spørsmål» (Læreplan 2017, s. 8). Opplæringen må sørge for at demokratiske verdier fremmes, og bidrar til at elevene behersker deltakelse i demokratiske prosesser (Læreplan 2017, s. 9-13). Pedagogikkforskerne Hallvard Håstein og Sidsel Werner (2014, s. 51) poengterer at praktisk demokrati ikke bare handler om samtale, men også om samhandling. De hevder at mange elever foretrekker dette foran diskusjoner. Phd.-kandidat Gro Lorentzen og professor Åse Røthing (2017) har på sin side undersøkt hvordan demokrati og kritisk tenkning knyttes sammen i skolen. De finner at pensumbøker tilbyr kunnskap om demokrati, mens grunnlaget mangler for å aktivt utvikle demokratisk praksis og kritisk tenkning. Dette støttes videre av pedagogene Mirjam H. Olsen, Alf Rune P. Mathisen og Elisabeth Sjøblom (2016) som finner at arbeidsmåter varieres i liten grad i norsk skole, og at det blant annet får betydning for elevers opplevelse av svak faglig inkludering. Forskning peker med andre ord på at undervisning om demokrati ikke nødvendigvis er det samme som læring gjennom demokratisk praksis. Med utgangspunkt i en kollektiv og estetisk læringsform vil denne artikkelen belyse drama- og teaterundervisning som en form for demokratisk praksis. Denne praksisen vil inkludere alle, trene barns medansvar for egne kommunikative handlinger, og oppøve mot til å uttrykke og bearbeide egne stemmer og sine kunnskaper (Rasmussen og Gjærum, 2017, s. 195). Artikkelen er tilknyttet forskningsstudien «Demokratiske og estetiske rom» (Storsve, 2015- 2018), og har et demokratisk fokus på tilpasset opplæring. Tilpasset opplæring har vært en lovfestet rett i norsk grunnskole siden 1975 og med et begrep om likeverdig opplæring (NOU 2014:7) står denne retten nært et demokratisk ideal. Likeverdig opplæring rommer både individet og fellesskapet og skal kunne gjennomføres med varierte metoder som utgår fra en forståelse av læring som sosial prosess (NOU: 2014:7, s. 25). Vi betrakter likeverd og inkludering som del av skolens demokratiske mandat og vil i denne studien undersøke hvordan en spesifikk drama- og teaterfaglig arbeidsmetodikk svarer på følgende verdier i tilpasset opplæring; inkludering, verdsetting, variasjon, erfaringer, relevans, sammenheng, medvirkning (Håstein & Werner 2014, s. 29).
dc.language.isonben
dc.publisherIdunnen
dc.relation.ispartofseriesDrama Nordisk dramapedagogisk tidsskrift; Volum 2, Nummer 1
dc.relation.urihttps://www.idunn.no/drama/2019/01/demokratisk_samhandling_
dc.rightsDRAMA- Nordisk dramapedagogisk tidsskrift er et abonnementsbasert tidsskrift som utgis under modellen «grønn» åpen tilgang (open access). Det betyr at Universitetsforlaget tillater forfattere å arkivere sin artikkel i åpne institusjonelle arkiv (egenarkivering) eller på eget eller arbeidsgivers nettsted, i den versjon og det format som ble godkjent av tidsskriftets redaksjon (akseptert versjon), og etter at artikkelen er publisert (uten forsinkelse).en
dc.subjectDemokratien
dc.subjectSamhandlingen
dc.subjectDramaen
dc.subjectTeaterpedagogikken
dc.subjectLæringsformeren
dc.titleDemokratisk samhandling: drama- og teaterpedagogiske læringsformer som demokratisk praksis og tilpasset opplæring i skolenen
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2019-09-16T05:54:16Z
dc.description.versionacceptedVersionen
dc.identifier.doihttps://dx.doi.org/10.18261/issn.2535-4310-2019-01-14
dc.identifier.cristin1702830
dc.source.journalDRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel