dc.contributor.author | Lafton, Tove | |
dc.contributor.author | Furu, Anne | |
dc.date.accessioned | 2019-09-03T11:28:12Z | |
dc.date.accessioned | 2019-09-17T11:28:50Z | |
dc.date.available | 2019-09-03T11:28:12Z | |
dc.date.available | 2019-09-17T11:28:50Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Lafton TL, Furu AF. Studenters læringsutbytte i barnehagelærerutdanningen – en problematisering av erfaringslæringens plass. Nordisk Barnehageforskning. 2019;18(1) | en |
dc.identifier.issn | 1890-9167 | |
dc.identifier.issn | 1890-9167 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/7546 | |
dc.description.abstract | Artikkelen retter fokus mot begrepet erfaringslæring, for å undersøke studenters læringsutbytte i spenningsfeltet mellom teoretisk undervisning og praksis. Utdrag fra fokusgruppesamtaler, valgt ut gjennom tematisk analyse, danner utgangspunkt for å diskutere hvordan ulike innganger til begrepet erfaringslæring kan skape mulighetsrom i møter med studenter som har rik praksiserfaring fra barnehagefeltet. I artikkelens teoretiske landskap beveger forfatterne seg fra Dewey, via Biesta og til Latour, for å utdype begrepet erfaringslæring. Lærerutdannere og studenters ideer om erfaringslæring og barnehagen som læringsarena problematiseres i lys av hva og hvordan kunnskapsressurser aktiveres i ulike praksiser. Avslutningsvis løftes noen dilemmaer som kan være fruktbare å problematisere for lærerutdanningene selv, i deres arbeid med læringsutbytte. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | en |
dc.relation.ispartofseries | Nordisk barnehageforskning;Årg 18, Nr 1 | |
dc.rights | Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License. | en |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Erfaringslæring | en |
dc.subject | Kunnskapsressurser | en |
dc.subject | Lærerutdannere | en |
dc.subject | Teorier | en |
dc.subject | Praksis | en |
dc.title | Studenters læringsutbytte i barnehagelærerutdanningen – en problematisering av erfaringslæringens plass | en |
dc.type | Journal article | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.date.updated | 2019-09-03T11:28:11Z | |
dc.description.version | publishedVersion | en |
dc.identifier.doi | https://dx.doi.org/10.7577/nbf.3428 | |
dc.identifier.cristin | 1721015 | |
dc.source.journal | Nordisk Barnehageforskning | |