Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStålhane, Jan
dc.contributor.authorBrødremoen, Marit
dc.date.accessioned2019-09-12T07:38:42Z
dc.date.available2019-09-12T07:38:42Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/7519
dc.descriptionMaster i yrkespedagogikken
dc.description.abstractMange vg2 helsefagarbeiderelever ved skolen jeg arbeider på velger å gå videre på påbygg og ikke som helsefaglærlinger, dette forundrer meg. Denne tendensen stemmer godt overens med nasjonale tall. Problemstilling: Hvordan kan skolen legge til rette for at helsefagarbeiderelever velger læretid? Prosjektet har et kvalitativt design med en aksjonspreget tilnærming. Forskningen er gjennomført på egen arbeidsplass. Datamaterialet er innsamlet gjennom 21 individuelle semistrukturerte intervjuer, ett fokusgruppe intervju, 28 spørreskjemaer, logger og observasjon. Det er elever, lærlinger og lærlingkoordinatorer som er intervjuet. Dataene er analysert med bruk av abduktiv tilnærming og analysekategoriene jeg kom frem til var læring/mestring, relevans og praksisfelleskap/samarbeid. Funnene tyder på at det er mange faktorer som kan være utslagsgivende om elevene velger læretid eller ei. Ungdommenes nære relasjoner har betydning for yrkesvalget. Foreldre, besteforeldre og lærer er eksempler på personer som er vesentlige ved et utdanningsvalg. Praksis er viktig for å fange elevenes interesse for faget. Dersom man mestrer praksis og får en god kjemi med veileder så kan interessen for helsefag øke. Informantene etterlyser mer informasjon til både seg selv og foreldrene. Informasjon må foregå systematisk og den må gjentas slik at elevenes valgkompetanse styrkes. Utdanningsvalg tar tid og må modnes. Lærlinger som rollemodeller er positivt. Elevene ble interessert i læretiden i møte med lærlingene. Unge lærlinger kan elevene identifisere seg med og spesielt hvis de kommuniserer godt med hverandre. Lærlingene lærte om seg selv ved å snakke om sin læretid, de ble mer bevisst sin rolle og yrkesstoltheten økte. Å søke læreplass er et alvorlig valg som definerer voksenlivet. Elevene trenger støtte, råd og veiledning i denne søkeprosessen. Lærere synes det er et dilemma å råde elevene til å bli lærlinger ettersom jobbmarkedet er usikkert, derfor anbefaler flere lærere dobbelt kompetanse. Resultatene viser at utfordringene med rekruttering er sammensatt og vi må jobbe med mange tiltak samtidigen
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanningen
dc.relation.ispartofseriesMAYP;2019
dc.subjectHelsefagarbeideren
dc.subjectEleveren
dc.subjectVideregående skoleen
dc.subjectVg 2en
dc.subjectLæretiden
dc.subjectUtdanningsvalgen
dc.subjectRekrutteringen
dc.titleTilrettelegging av læretid for helsefagarbeidereleveren
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel