Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPettersen, Sverrenob
dc.contributor.advisorMosdøl, Annhildnob
dc.contributor.authorPedersen, Lise Friisen_US
dc.date.accessioned2011-06-30T15:11:30Z
dc.date.available2011-06-30T15:11:30Z
dc.date.issued2010en_US
dc.identifier.citationMAEH 2010en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/728
dc.descriptionMaster i samfunnsernæringen_US
dc.description.abstractEn kvantitativ spørreundersøkelse ble gjennomført blant elevene ved tre videregående skoler i Østfold med helt eller delvis tilbud om skolefrokost. Hensikten var å se hvilke elever som benytter seg av skolefrokostordningen, og om tilgang til skolefrokost er assosiert med det å spise frokost daglig vanlige skoledager. Det ble benyttet et selvadministrert spørreskjema, og 1288 elever med en gjennomsnittsalder på 16,9 år deltok i undersøkelsen. Dette utgjorde 58 % av det totale antallet elver ved skolene. Fordelingen av respondentene var relativ lik den totale fordelingen ved skolene. Omkring 60 % av respondentene oppgir å spise frokost daglig på vanlige skoledager. Det er 58 % av respondentene som har tilbud om skolefrokost, og av disse benytter 29 % seg av tilbudet. Resultatene viser ulikheter i frokostvaner blant ungdom knyttet til sosioøkonomiske variabler, og det er eget linjevalg (yrkesfag eller studiekompetanse) og foreldrenes yrkesklassifisering som er sterkest assosiert med daglig frokostspising. Det å ha tilgang til skolefrokost var ikke assosiert med det å spise frokost daglig, men denne studiens design er ikke egnet for å måle effekten av tiltaket. Videre helsefremmende tiltak bør være knyttet spesielt til hvorvidt tiltaket kan utjevne sosiale ulikheter i kostvaneren_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Akershusen_US
dc.subjectKostvaneren_US
dc.subjectEleveren_US
dc.subjectSkolefrokosten_US
dc.subjectVideregående skoleren_US
dc.subjectErnæringen_US
dc.subjectHelseen_US
dc.subjectMaten_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nutrition: 811en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Sociology: 220en_US
dc.titleFrokostvaner, med vekt på sosioøkonomiske forskjeller, blant elever i videregående skole med og uten tilbud om skolefrokosten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.identifier.doihttp://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_12609


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel