Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTandberg, Cato
dc.contributor.authorKaarby, Karen Marie Eid
dc.date.accessioned2019-06-04T11:47:27Z
dc.date.accessioned2019-06-05T07:41:42Z
dc.date.available2019-06-04T11:47:27Z
dc.date.available2019-06-05T07:41:42Z
dc.date.issued2019-06-04
dc.identifier.citationTandberg C, Kaarby KME. Ute er de, men hva gjør barne under tre år ute i barnehagen?. Nordisk Barnehageforskning. 2019;18:1-14en
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/7196
dc.description.abstractDenne studien bruker analyse av videobservasjoner for å supplere ITERS-R (Infant / Toddler Environment Rating Scale –Revised) resultater fra 206 barnegrupper i Norge. Vi analyserer 53 videoobservasjoner av ett- til treåringer i utelek. Analysen drøftes mot resultater fra ITERS-R på temaene: bevegelseslek, naturfag og sand- og vannlek. Funnene fra ITERS-R viser at de materielle rammene for bevegelseslek og lek og læring er gode. Videoobservasjonene viser stor variasjon i hvordan ansatte tilrettelegger for bevegelseslek og lek og læring. Ett- til toåringene gis færre utfordringer enn to- til treåringene. Det tilrettelegges mer for bevegelseslek for to- til treåringene, og det tilrettelegges noe mer for bevegelseslek enn naturfaglig lek og læring. Det faglig innholdet i interaksjonene mellom barn og ansatte er utydelig. Funnene drøftes i lys av teori knyttet til bevegelseslæring, lek og læring.en
dc.description.abstractThis study analyzes 53 video observations from outdoor play in kindergartens, in relation to results from ITERS-R, (Infant / Toddler Environment Rating Scale-Revised) surveys from 206 kindergartens in Norway. The video observations are from outdoor activities and the ITERS-R results are from themes active physical play, science as well as sand and water play. Findings from ITERS-R shows that the material framework for play and learning is good, still the video materiel shows that there is a huge difference in facilitation for the youngest to explore outdoor play. For the very youngest, there are too few challenges. The content of the interaction between children and employees is indistinct, and active physical play is more facilitated than science exploration. Findings are discussed by theories of movement development and play and learning.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMeten
dc.relation.ispartofseriesNordisk barnehageforskning;Årg 18 (2019)
dc.rightsDette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License. http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectBarn under tre åren
dc.subjectFagdidaktikken
dc.subjectITERS-Ren
dc.subjectUteleken
dc.subjectInfant / Toddler Environment Rating Scale –Revised
dc.titleUte er de, men hva gjør barn under tre år ute i barnehagen?en
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2019-06-04T11:47:27Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.doihttps://dx.doi.org/10.7577/nbf.2626
dc.identifier.cristin1702647
dc.source.journalNordisk Barnehageforskning


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License. http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License. http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/