Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBørresen, Beate
dc.contributor.authorPersson, Victor
dc.date.accessioned2019-05-31T08:47:22Z
dc.date.accessioned2019-06-03T06:28:35Z
dc.date.available2019-05-31T08:47:22Z
dc.date.available2019-06-03T06:28:35Z
dc.date.issued2018-11-01
dc.identifier.citationBørresen B, Persson. Filosofisk samtale i undervisningen. Norsk pedagogisk tidsskrift. 2018(3):247-258en
dc.identifier.issn0029-2052
dc.identifier.issn0029-2052
dc.identifier.issn1504-2987
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/7183
dc.description.abstractArtikkelen presenterer filosofisk samtale som et utgangspunkt for å realisere strukturerte og lærende samtaler i klasserommet slik læreplanen legger opp til. Samtale framstilles som noe annet enn det å si hva man mener eller vet, ved at det legges vekt på det sokratiske, dvs. det undersøkende og forpliktende ved arbeidsmåten. Bakgrunnen for denne måten å undervise på presenteres i tillegg til et generelt undervisningsforløp for og konkrete erfaringer med filosofisk samtale med elever. Samtaler i klasserommet må planlegges, styres og vurderes skal de føre til læring. Både elever og lærere må få mulighet til å trene slik at de blir bedre.en
dc.language.isonben
dc.publisherUniversitetsforlageten
dc.relation.ispartofseriesNorsk pedagogisk tidsskrift;03 / 2018 (Volum 102)
dc.rightsDen aksepterte fagfellevurderte postprint-versjonen av artikkelen er tillatt å arkivere i institusjonelle arkiv.en
dc.subjectSamtaleren
dc.subjectStruktureren
dc.subjectTenkningen
dc.subjectForståelseren
dc.titleFilosofisk samtale i undervisningenen
dc.typeJournal article
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2019-05-31T08:47:21Z
dc.description.versionacceptedVersionen
dc.identifier.doi10.18261/issn.1504-2987-2018-03-04
dc.identifier.doihttps://dx.doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2018-03-04
dc.identifier.cristin1653894
dc.source.journalNorsk pedagogisk tidsskrift


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel