dc.contributor.advisor | Dybdahl, Ragnhild | |
dc.contributor.author | Huseby, Iselin | |
dc.date.accessioned | 2019-05-14T07:51:38Z | |
dc.date.available | 2019-05-14T07:51:38Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/7086 | |
dc.description | Master i sosialfag | en |
dc.description.abstract | It is a human right to be registered at birth. In spite of this, many children in the world are not registered in
national data, and thus do not formally exist. This study reviews the knowledge base for causes and
consequences of missing birth records in Sub-Saharan Africa. Children do not live in a vacuum, but rather in
a social, historical and cultural context. In order to try to understand birth registration in context, the concept
of the developmental niche (Super & Harkness, 1986) was used, as well as a human rights perspective.
This study is a literature review based on systematization of data from existing research. Extensive data search was carried out, and research was selected according to strict selection criteria, especially on
method quality. Of the 817 articles that were reviewed, 21 articles were included in the study.
Causes and consequences that emerged from the selected research were weighted based on how central
the cause or consequence was deemed in each research report. Theoretical analyzes have been made of
all final selected research, and the strengths and weaknesses of the methods in the research have resulted
in a weight of 0-100. This weight has then been used as a filter for the coded research.
This study shows that (1) lack of knowledge of the birth registry system, low awareness among parents
about the importance of registering children; (2) poverty; and (3) low education among parents, are
considered the most important causes why children are not being registered. Limited empirical research
exist on the consequences of not being registered. However, it appears from the findings of this study that
(1) violation of human rights; (2) limited community development; and (3) lower access to education, are
major consequences.
Finally, the causes and consequences of non-registration of children are discussed and possible incidence
angles for intervention and approaches that could increase the rate of birth registration and avoid the
consequences of non-registration of children are shown. | en |
dc.description.abstract | Det er en menneskerettighet å bli registrert ved fødselen. Til tross for dette er mange barn i verden ikke
registrert i nasjonale data, og eksisterer således ikke formelt. Denne studien vurderer kunnskapsbasen for
årsaker og konsekvenser av manglende fødselsregistreringer i Afrika sør for Sahara. Barn bor ikke i et
vakuum, men heller i en sosial, historisk og kulturell sammenheng. For å forsøke å forstå fødselsregistrering
i kontekst ble begrepet utviklingsnisje (Super & Harkness, 1986) brukt, samt et
menneskerettighetsperspektiv.
Dette er en litteraturstudie basert på systematisering av data fra eksisterende forskning. Omfattende datasøk
ble utført, og forskning ble valgt i henhold til strenge utvalgskriterier, særlig på metodekvalitet. Av de 817
artiklene som ble gjennomgått, ble 21 artikler inkludert i studien.
Årsaker og konsekvenser som ble identifisert i den utvalgte forskningen ble vektet basert på hvor sentral
årsaken eller konsekvensen ble vurdert i hver forskningsrapport. Teoretiske analyser har blitt gjort av all
endelig utvalgt forskning, og styrken og svakhetene i metodene i forskningen har resultert i en vekt på 0-100.
Denne vekten ble brukt som et filter for kodet forskning.
Studien fant at (1) manglende kjennskap til systemet og lav bevissthet blant foreldre om viktigheten av
registrering; (2) fattigdom; og (3) lav utdanning hos foreldrene er de viktigste årsakene til at barn ikke blir
registrert. Begrenset empirisk forskning eksisterer om konsekvensene av ikke å bli registrert. Det fremgår
imidlertid av funnene i denne studien at (1) brudd på rettigheter; (2) begrenset mulighet for utvikling av
samfunnet; (3) begrenset tilgang til utdanning anses for å være de viktigste konsekvensene av manglende
fødselsregistrering og fødselsattest.
Til slutt diskuteres årsakene og konsekvensene av ikke-registrering av barn, mulige innfallsvinkler for
intervensjon og tilnærminger som kan øke graden av fødselsregistrering og unngå konsekvensene av
manglende registrering. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | OsloMet - Storbyuniversitetet | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360 | en |
dc.subject | Fødselsregistreringer | en |
dc.title | De uregistrerte barna - En systematisk litteraturgjennomgang av forskning om de uregistrerte barna | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.description.version | publishedVersion | en |