Browsing LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning by Issue Date
Now showing items 61-80 of 223
-
'Marginalisert eller synliggjort'? Flerspråklige barnehageansattes kompetanse og rolle
(Norsk Pedagogisk Tidsskrift, Journal article; Peer reviewed, 2015)I en situasjon der det er slutt på øremerking av midler til tospråklige assistenter og i tillegg et sterkt fokus på å lære barn norsk i barnehagen, ser vi i denne artikkelen nærmere på noen flerspråklige barnehageansattes ... -
Digital literacy practices and pedagogical moments: Human and non-human intertwining in early childhood education
(Contemporary Issues in Early Childhood;16(2), Journal article; Peer reviewed, 2015)Various forms of digital devices have established themselves as resources within constructions of professional practices in early childhood education. This article is centred on the question of how we might rethink an ... -
How does a manmade outdoor area in a large, urban kindergarten afford physical activity to 5-year-old children
(Children, Youth and Environments;25(2), Journal article; Peer reviewed, 2015)Based on qualitative data gathered from observations, we investigate what opportunities for physical activity kindergarten children utilize in outdoor areas that are manmade and contain only artificial playground equipment. ... -
Grenser for norskhet? Om barns medborgerskap og kulturelt mangfold i barnehagen
(Norsk pedagogisk tidsskrift;99(03), Journal article; Peer reviewed, 2015)Er norskhet et inkluderende begrep, eller er det grenser for norskhet i barnehagen? Tematiseres barns medvirkning i sammenheng med kulturelt mangfold? Artikkelen diskuterer forståelser av norskhet og et flerkulturelt ... -
Likestilt og forskjellig? Om menn og likestilling i barnehagen
(Nordisk barnehageforskning;9, Journal article; Peer reviewed, 2015-03-28)Artikkelen belyser målsettingen om 20 prosent menn i norske barnehager som bidrag til å fremme likestilling i barnehagen. Vi har gjennomført to undersøkelser som viser at det eksisterer ulike forventinger til menn og kvinner ... -
Education and Common Values in a Multicultural Society – The Norwegian Case
(Journal of Intercultural Studies;36(3), Journal article; Peer reviewed, 2015-05-11)In most Western countries, a compulsory education system plays a key role in societal integration. This article discusses how the Norwegian model of education, its values base and religious education, contribute to integration ... -
Didactic Approaches to Child-Managed Play: Analyses of Teacher s Interaction Styles in Kindergartens and After-School Programmes in Norway
(International Journal of Early Childhood;47(3), Journal article; Peer reviewed, 2015-06-18)This article explores the nature of teachers’ involvement in child-managed play. We approached this didactic issue through analysis of interactional situations in a kindergarten and an after-school program and by drawing ... -
Arkitektur og pedagogikk i samspill eller motspill?-om betydning av koherens mellom planlegging og etablering av nye typer barnehagebygg
(Nordisk barnehageforskning;10, Journal article; Peer reviewed, 2015-07-01)Artikkelen drøfter intensjoner og erfaringer hos arkitekter og pedagoger involvert i planlegging og etablering av barnehager med nye bygningstypologier1 i Oslo. Barnehageforliket (St.meld.nr.24 2002-2003) innebar et ... -
Secular Students in a Religious Environment. Oslo-students on internship in Africa.
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Early Childhood students from Oslo may participate in a 3 months internship in 3 African countries. We have challenged a group of students from the last 5 years of the program to respond to how they experienced the religious ... -
Arkeologi og teleologi. Paul Ricoeurs dialektiske kulturteori
(Chapter; Peer reviewed, 2016) -
"-Hvad vil du? -Lege due og falk!" Barns kultur i Peer Gynt
(Ibsen og barndom. Møter mellom profesjonsfag og litteratur;, Chapter; Peer reviewed, 2016)At folketradisjonen er råstoff for Ibsens Peer Gynt-tekst er velkjent. Karlsson påviser elementer fra barns egen tradisjonskultur i Peer Gynt. Når dramaet leses som transformasjoner av denne kulturen, med sine leker, ... -
Culturally Diverse Students in Higher Education: Challenges and Possibilities within Academic Literacy Practices
(Peer reviewed; Journal article, 2016)With growing diversity in the population, higher education faces a new situation with increasing student diversity. In our paper, we will explore questions concerning the consequences student ... -
Does International Student Exchange Contribute to Educating Teachers We Need in a Multicultural Society?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)The purpose of this article is to present a study of some student teachers’ outcome of their international exchange, focusing on multiculturalism and the students’ intercultural education. The article is based on a ... -
The workplace as learning environment in early childhood teacher education: an investigation of work-based education
(Journal article, 2016)The article focuses on the workplace as a learning environment in work-based early childhood teacher education in Norway. The main question is: Which understandings of the workplace as a learning environment are to be found ... -
Hulter til bulter om performance med Kjetil Skøien
(Performing arts, 2016) -
Et intervju om og med Kjell Aukrust
(Journal article, 2016) -
Å lese medietekster på iPaden. Observasjoner av en medievant fireårings bruk av iPad i hjemmet.
(Peer reviewed; Journal article; Journal article, 2016-06-21)Artikkelen tar utgangspunkt i tre observasjoner av en gutt på fire år som bruker iPad på fritiden. Den søker å synliggjøre de strategiene dette barnet velger for å skaffe seg tilgang til ulike medietekster, hvordan ... -
Digital historiefortelling i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning – arbeidsmåte for individuell og kollektiv læring
(Peer reviewed; Journal article, 2016-09-08)Artikkelen tar for seg barnehagelærerstudenters og barnehageansattes bruk av digital historiefortelling (DH), som er en arbeidsmåte for refleksjon og læring i høyere utdanning. DH kjennetegnes ved: fortellingens betydningen ... -
"Ei linerle vet at hun er ei linerle." En kvalitativ studie av små barns "wellbeing" i barnehagen
(Barn;Barn nr. 1 - 2017, Journal article; Peer reviewed, 2017)Blir små barn i tilstrekkelig grad tatt hensyn til i barneh~gen? Prosjektet «Blikk for barn» retter søkelyset mot ulike sider ved kvalitet i barnehagen for barn under tre år. I et kvalitativt delprosjekt «Små barns hverdagsliv ... -
Characteristics of staff–child interaction in 1–3-year-olds’ risky play in early childhood education and care
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Despite increased interest in children’s risk-taking in play, little is known of this aspect considering children under three years. Therefore, this study aimed to investigate the concept of scaffolding to potentially ...