Browsing HV - Master i Atferdsvitenskap by Subject "Barn"
Now showing items 1-9 of 9
-
Effekten av forsinket forsterkning med og uten entusiastisk ros på barn med autismespekterforstyrrelse: En systematisk gjennomgang og empirisk studie
(MALKS;2020, Master thesis, 2020)Artikkel 1 er en systematisk gjennomgang med hensikt å gi en oversikt over publiserte artikler som har undersøkt effekten av forsinket forsterkning sammenliknet med umiddelbar forsterkning på atferden til barn diagnostisert ... -
Effekten av ulike forsinkelser til forsterkning hos barn med autismespekterforstyrrelse: En systematisk gjennomgang og empirisk studie
(MALKS;2020, Master thesis, 2020)Artikkel I presenterer en systematisk gjennomgang av litteraturen som har undersøkt effekten av umiddelbar forsterkning sammenlignet med forsinket forsterkning hos barn med autismespekterforstyrrelse. De inkluderte studienes ... -
Forebygging av angst hos barn
(MALKS;2016, Master thesis, 2016)Artikkel 1 Omtrent 15-20 % av barn og unge sliter med psykiske vansker hvorav angst er den mest vanligste lidelsen. Dersom ubehandlet kan angsten medføre en rekke negative konsekvenser i fremtiden. Angst har generelt vært ... -
Improving reading fluency: a literature review and an empirical study
(MALKS;2011, Master thesis, 2011)In a modern society it is important to know how to read since reading is an essential part of almost every aspect of daily life. Despite increased literacy in Western Europe the last decades many children never become ... -
Repetert lesing som metode for å øke flyt og forståelse: en gjennomgang av teorier og studier, artikkel 1. Repetert lesing som metode for å forbedre leseflyt for voksne innvandrere: En empirisk studie, artikkel 2
(MALKS;2013, Master thesis, 2013)Repeated reading is a method which has been well documented, and has been used for years in teaching children to read. It is not a learning to read method, but a supplement to learning to read. The background for this ... -
Reseptivt og ekspressivt språk hos barn med autisme
(MALKS;2019, Master thesis, 2019)Etablering og funksjonell bruk av språk og kommunikasjonsferdigheter er en kjernevanske for barn med ASF. I den første artikkelen går jeg gjennom ulike atferdsanalytiske forklaringsmodeller og teorier for tilegnelse av ... -
Språklæring hos barn
(MALKS;2017, Master thesis, 2017)Language acquisition is one of the most important skills for an individual to acquire, and make us independent of physical guidance and able to contribute effectively in society. Understanding the most effective ways to ... -
Språkutvikling og verbal atferd hos normalutviklede barn
(Master thesis, 2009)Over the last decades there have been disagreements between the different research communities on what is the right explanation on language acquisitions. Several directions, like radical behaviorists and psycholinguists, ... -
Utsatt behovstilfredstillelse: Miljømessige faktorer i Mischels Delayparadigme.
(MALKS;2019, Master thesis, 2019)Barn som i en Marshmallowtest avstår fra en tilgjengelig belønning til fordel for en senere men større belønning forventes i voksenlivet å være flinkere sosialt, ha god kognitiv kapasitet og bedre fysisk og psykisk helse. ...