Browsing LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap by Issue Date
Now showing items 61-80 of 321
-
En studie av hvordan arbeid med en interessekonflikt kan fremme forståelse av bærekraftig utvikling på mellomtrinnet
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)I denne studien har jeg gjennom en aksjonsforskningsstudie undersøkt hvordan arbeid med en interessekonflikt kan fremme 5. klassingers forståelse av bærekraftig utvikling. Gjennom et treukers undervisningsopplegg har jeg ... -
Det er gjerne et fokus på om ting er rett eller galt i matematikk: En kasusstudie av kommunikasjonen i matematikkundervisningen
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)I læreplanverket for Kunnskapsløftet beskrives muntlige ferdigheter som en forutsetning for læring og utvikling i alle fag. Jeg har selv vært elev under denne læreplanen, men gjennom egen skolegang har jeg hatt svært få ... -
Algebraisk tenkning på småtrinnet
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne oppgaven handler om algebraisk tenkning på småtrinnet. Arbeidet er gjort i Danmark. Mitt forskningsspørsmål er: Hvordan tilrettelegger og forstår lærere algebraisk tenkning på småtrinnet? For å finne ut av dette ... -
Et kritisk blikk på respekt som målsetting i KRLE-faget
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Som allmenndannende fag skal KRLE-faget bidra til holdningsutvikling og kompetanse for å delta i det demokratiske samfunnet. Gjensidig respekt og respekt for menneskeverd står sentralt i skolens verdisett (Utdanningsdi ... -
Samfunnsfag – et fag av mange fag
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)I læreplanen for samfunnsfag fastslåes det at de fire hovedområdene i faget, ‘Utforskeren’, historie, geografi og samfunnskunnskap, skal ses i sammenheng og utfylle hverandre. Denne oppgaven har som hensikt å undersøke ... -
Eksplisitt begrepsundervisning i naturfag
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Motivasjonen bak denne studien har vært å undersøke nytten av å dedikere tid til eksplisitt arbeid med begreper på grunnskolen. Det er i denne studien tatt utgangspunkt i begrepet system. Naturfaget har et eget språk. ... -
Konkurranse i kroppsøving: En kvalitativ studie om lærere på ungdomstrinnet og videregående skole sine holdninger til konkurranse.
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Hensikten med denne studien er å belyse hvordan lærere i kroppsøving stiller seg til konkurranser. Prosjektets problemstilling lyder derfor som følger: «hvordan forstår lærere i kroppsøving på ungdomstrinnet og i videregående ... -
En analyse av læreres spørsmål og responser under helklassesamtaler i matematikk på ungdomstrinnet
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Å kommunisere og samtale om matematikk i klasserommet er både et middel til læring og et læringsmål i seg selv. Likevel viser internasjonal og nasjonal forskning at lærere avsetter lite tid i undervisning til å samtale ... -
Læreres fornyede demokratimandat
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Det demokratiske samfunnet er avhengig av demokratiske medborgere for å videreføres og utvikles. Skolen som samfunnsinstitusjon skal gi elever kunnskap og erfaringer med demokratiske prosesser og prinsipper, og de skal ... -
Hvilke kunnskapsformer i friluftsliv oppfatter et utvalg kroppsøvingslærerstudenter at de har tilegnet seg i løpet av studiet? - En kvalitativ undersøkelse om faglærerutdanningen i kroppsøving ved OsloMet.
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Hensikten med denne oppgaven har vært å få innsikt i hvilke kunnskapsformer i friluftsliv et utvalg kroppsøvingslærerstudenter oppfatter at de har tilegnet seg i løpet av studiet. Gjennom kvalitative fokusgruppeintervjuer ... -
Det uforutsette terrorangrepet i samfunnsfagundervisningen
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Uforutsette terrorangrep skjer og vil skje i fremtiden. Terrorhendelser kan rokke ved følelser som angst, frykt og sinne, og det kan oppleves som et kontroversielt tema i undervisningen. Tidligere forskning viser ... -
Kroppsøvingslæreres opplevelse av minoritetselever
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)I denne empiriske studien blir det presentert hvordan kroppsøvingslærere opplever å jobbe med minoritetselever. Dette basert på seks kroppsøvingslærere som har godkjent lærerutdanning/faglærerutdanning, og minst 60 ... -
Grunnskolelæreres forståelse av begrepet dybdelæring i matematikk: En fenomenografisk undersøkelse av hva grunnskolelærere legger i begrepet dybdelæring
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Introduksjon: Dybdelæring skal inn i skolen, og lærere er blitt ansvarlig for å få til dette. For å få til dybdelæring i undervisningen kreves det at elevene er aktive og involverte i sin egen læring, og at læreren legger ... -
Elevers mestringsforventning i matematikk med fokus på algebra: En studie av sammenhengen mellom måloppnåelse og mestringsforventning
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Formålet med dette masterprosjektet har vært å studere elevers mestringsforventning i matematikk. Prosjektets overordnede problemstilling er: "Hvordan oppfatter og vektlegger elever på åttende trinn informasjon som er ... -
En undersøkelse av fagfellevurdert forskningslitteratur om lek i matematikkfaget
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Formålet med denne masteroppgaven er å bidra til økt kunnskap om lek i matematikkfaget i småskolen. I studien presenteres en oversikt over fagfellevurdert forskningslitteratur innen temaet som er publisert i perioden ... -
Likestilling er jo på mange måter litt utdatert: En kvalitativ studie av læreres forståelse av likestilling mellom jenter og gutter i kroppsøvingsfaget
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Hensikten med denne studien er å belyse et utvalg læreres forståelse av likestilling mellom kjønn i kroppsøvingsfaget. Hovedfokuset vil være hvordan lærerne tolker og ivaretar læreplanens likestillingsideologi i praksis, ... -
Konkurranse i kroppsøving: En kvalitativ analyse av hvordan 10. klasseelever opplever konkurranseaspektet i kroppsøvingsfaget
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Studien har som hensikt å skaffe innsikt i hvordan elever i skolen opplever konkurranseaspektet i kroppsøvingsfaget. Oppgavens hovedfunn viser at idrettslige ferdigheter spiller en sentral rolle for opplevelsen av ... -
En kvalitativ undersøkelse av jenters selvoppfatning i kjønnsdelt og kjønnsblandet kroppsøving på ungdomsskolen
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Dette forskningsprosjektet har sett på jenters selvoppfatning i kjønnsdelt og kjønnsblandet kroppsøving på ungdomsskolen. Hensikten med studien har vært å belyse hvorvidt kjønnsdelt versus kjønnsblandet kroppsøving som ... -
Identitet og mestringsforventning hos lavtpresterende elever i matematikk.
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)The purpose of the study is to survey how pupils who are considered as ‘low performing in mathematics’, express identity and self-efficacy in the subject. Different perspectives on identity will contribute to nuance the ... -
Muntlige kompetanser i norsklærerverk for ungdomstrinnet: En kvalitativ og kvantitativ lærebokanalyse
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Masteroppgaven ser på hvordan muntlige kompetanser blir framstilt i lærebøker for norskfaget på ungdomstrinnet. Læreverkene denne masteroppgaven undersøker er Nye Kontekst fra Gyldendal og Fabel fra Aschehoug, da disse ...