Blar i LUI - Master i Grunnskolelærer for trinn 1-7 på tittel
Viser treff 69-88 av 144
-
Konkurranse i kroppsøving: En kvalitativ studie av konkurranse i kroppsøving på barneskolen
(Master thesis, 2022)Denne studien tar for seg konkurranse i kroppsøving som tema, med retning mot barneskoler. Jeg har formulert en problemstilling som lyder slik: «Hvordan konkurranse fungerer i kroppsøving på barneskolen og om lærere merker ... -
Kroppsøvingslærerens forståelse av faget og deres undervisningspraksis: En kvalitativ studie om hvilken påvirkning bakgrunnen til kroppsøvingslæreren har på deres forståelse av faget, valg av innhold og vurdering av elevene
(Master thesis, 2023)Dette forskningsprosjektet retter seg mot kroppsøvingslæreres bakgrunn, deres forståelse av kroppsøvingsfaget og vurdering av elevene, med problemstillingen: «Hvordan vil bakgrunnen til kroppsøvingslæreren påvirke deres ... -
Kulturelle verktøy i endring – læreres perspektiver på elevers kompetansebehov for deltagelse i det digitale samfunnet
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å utforske hvilke kompetanser lærere vektlegger som viktige for elevenes deltagelse i det digitale samfunnet. Bakgrunnen for studien er at digitalisering har endret samfunnet ... -
Lek i matematikkundervisningen de første skoleårene
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven belyser hva som er grunnskolelæreres meninger om lekens betydning i matematikk for å skape kontinuitet i overgangen fra barnehage til skole. Lekens plass i skolen er et tema som er interessant, da den ... -
Lek og lekende tilnærminger i den første skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)Lek har i alle år, med varierende grad og fokus, vært en del av norske læreplaner og den norske skolen. Den nye læreplanen «Kunnskapsløftet 20» har et økt fokus rundt lek og utforsking for de yngste elevene. De siste to ... -
Lekende lett: lek og motivasjon i leseopplæring
(Master thesis, 2023)Motivasjon for læring er noe av det viktigste en elev må ha for å kunne lære. Skaalvik definerer motivasjon for læring som en drivkraft som ligger bak innsatsen man har for læring (Skaalvik & Skaalvik, 2018, s. 138-139). ... -
Lekende læring i begynneropplæringen: En kvalitativ studie om lekens bidrag til elevenes skriving
(Master thesis, 2023)Lek har alltid vært en del av skolen. Det har likevel vært ulik grad av hvor mye begrepet lek har blitt inkludert i læreplanen. Om vi ser på dagens kunnskapsløfte, er leken mer sentral enn den var i LK 06. Vi har derfor ... -
Lekende tilnærming i matematikkundervisningen på førstetrinn
(Master thesis, 2023)Lekens plass i skolen, særlig i førsteklasse, har lenge vært diskutert, sammen med utfordringene med å få til å inkludere lek i alle de faglige målene som må på plass. Erfaringene og kunnskapen skolestarterne tar med seg ... -
Lærer, hvorfor har vi musikk? En kvalitativ undersøkelse av hvordan musikklærere reflekterer rundt legitimering av musikkfaget overfor elevene sine
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven ser jeg nærmere på hvordan musikklærere på mellomtrinnet reflekterer rundt legitimering i musikkfaget overfor elevene sine. Det finnes flere ulike perspektiver på legitimering i forskningslitteraturen, ... -
Lærer-elev-relasjonen i møtet med elever med autismespekterforstyrrelse
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få kunnskap om hva som kjennetegner læreres relasjonsarbeid i møtet med elever med autismespekterforstyrrelse (ASF). Oppgaven har sett på hvordan lærere arbeider i møtet med ... -
Læreres arbeid gjennom tidlig innsats for elever med atferdsvansker på 1. til 4. årstrinn
(Master thesis, 2022)Prinsippet om tidlig innsats er nedfelt i opplæringslova og retter seg mot vansker i lesing, skriving og regning på 1.-4. trinn. I stortingsmeldingene har prinsippet et forebyggende og tilretteleggende perspektiv for både ... -
Læreres arbeid gjennom tidlig innsats for elever med atferdsvansker på 1. til 4. årstrinn
(Master thesis, 2022)Prinsippet om tidlig innsats er nedfelt i opplæringslova og retter seg mot vansker i lesing, skriving og regning på 1.-4. trinn. I stortingsmeldingene har prinsippet et forebyggende og tilretteleggende perspektiv for både ... -
Læreres arbeid med elevers resiliensutvikling i samspill med skole, hjem og andre profesjoner
(Master thesis, 2022)Det er mange barn og unge i Norge i dag som utvikler psykiske vansker. Helsefremmende skoler, som kjennetegnes ved høy trivsel og læringsmiljø, er nevnt som en av de viktigste forebyggende tiltakene (Major, et al., 2011). ... -
Læreres bruk av samtaletrekk for å synliggjøre elevenes kritiske tenkning i helklassesamtalen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven i profesjonsrettet pedagogikk retter søkelyset mot lærerens kommunikasjon i helklassesamtalen relatert til undervisning i kritisk tenkning, og er i samarbeid med forskningsprosjektet «Kritisk tenkning ... -
Læreres forståelse av elevkultur og hvordan å arbeide med elevkultur: En kvalitativ studie som undersøker læreres oppfatning av elevkultur og hvordan man kan benytte elevkultur for å skape et inkluderende læringsmiljø
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne kvalitative masterstudien har vært å undersøke læreres forståelse av begrepet elevkultur, og hvordan disse lærerne arbeider med elevkulturen for å skape et inkluderende læringsmiljø. To lærere med ... -
Læreres forståelse av uteskole i matematikk i begynneropplæringen
(Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet er skrevet ved fakultetet for lærerutdanning og internasjonale studier på OsloMet- storbyuniversitetet, og tar for seg studieretningen grunnskolelærerutdanning 1-7 med fordypning i begynneropplæring ... -
Læreres holdninger til digitale spill for samarbeid - En kvalitativ studie
(Master thesis, 2023)I denne masterbesvarelsen blir bruken av digitale spill og samarbeid i skolen tematisert. Digitale spill viser seg å være en stor interesse for barn, og at 86% av 9-18 åringer spiller dataspill. Digitale spill i undervisning ... -
Læreres holdninger til elever med særskilte behov
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet er siste del av det integrerte masterløpet for grunnskolelærerutdanningen 1-7 trinn ved OsloMet. Prosjektet er gjennomført i pedagogikkfordypningen spesialpedagogikk. Temaet for prosjektet er læreres ... -
Læreres holdninger til elever med særskilte behov
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet er siste del av det integrerte masterløpet for grunnskolelærerutdanningen 1-7 trinn ved OsloMet. Prosjektet er gjennomført i pedagogikkfordypningen spesialpedagogikk. Temaet for prosjektet er læreres ... -
Læreres mestringstro i programmeringsundervisning i naturfag
(Master thesis, 2023)I 2020 kom det nye nasjonale læreplaner i Norge. En endring fra de gamle læreplanene er at programmering blir nevnt eksplisitt i flere fag, deriblant naturfag. Det betyr at naturfagslærere nå må ha kompetanse for å undervise ...