Browsing LUI - Master i Grunnskolelærer for trinn 1-7 by Title
Now showing items 26-45 of 144
-
En undersøkelse av forskningslitteratur om lekende tilnærminger og språkutvikling i norskfagets begynneropplæring
(Master thesis, 2023)Formålet med masterprosjektet har vært å undersøke hvordan man kan bruke lekende tilnærminger i norskfagets begynneropplæring. Problemstillingen for oppgaven er: Hva sier forskning om betydningen av lekende tilnærming i ... -
Et godt læringsmiljø- Inkludering av elever som viser utagerende atferd - En kvalitativ studie om læreres perspektiver på hvordan man kan tilrettelegge for et inkluderende læringsmiljø for barn og unge som viser utagerende atferd
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er knyttet til masterutdanningen i grunnskolelærer 1-7 med fordypningsfaget spesialpedagogikk, ved OsloMet Storbyuniversitet. Formålet med denne studien er å undersøke læreres perspektiver på hvordan ... -
Etiske kompetanser og VR i etikkundervisningen
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker etiske kompetanser på mellomtrinnet i etikkundervisningen gjennom en intervensjon med VR-briller og 360-video. Rammeverket for studien er inspirert av pedagogisk designforskning, og tar sikte på å ... -
Etiske kompetanser og VR i etikkundervisningen
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker etiske kompetanser på mellomtrinnet i etikkundervisningen gjennom en intervensjon med VR-briller og 360-video. Rammeverket for studien er inspirert av pedagogisk designforskning, og tar sikte på å ... -
Extramural English - What do students learn on their own?
(Master thesis, 2022)Children and teenagers are spending more and more time outside of school on activities which exposes them to the English language. But is there any learning involved, and what do they learn? In 2009, Sundqvist asked a ... -
Extramural English: What do students learn on their own?
(Master thesis, 2022)Barn og unge bruker mer og mer tid utenfor skolen på aktiviteter som eksponerer dem for det engelske språket. Men er det noe læring i dette, og eventuelt hva lærer de? I 2009 stilte Sundqvist et lignende spørsmål, og kom ... -
«Finn boka som gir deg leseglede!»: Utviklingen av en digital veiledningsressurs for begynneropplæringseleven på skolebiblioteket
(Master thesis, 2023)Prosjektets formål er å utvikle en digital veiledningsressurs for begynneropplæringseleven på skolebiblioteket. Oppgaven tar sikte på å bidra til elevers leseglede gjennom å tilby tilpassede bokforslag basert på elevens ... -
Folkehelse og livsmestring i et didaktisk perspektiv: En systematisk litteraturstudie
(Master thesis, 2022)Med implementeringen av Fagfornyelsen (LK20) viser Utdanningsdirektoratet at elevenes fysiske og psykiske helse skal tas på alvor. I lys av en økt individualisering vurderes kompetanser knyttet til å gjøre ansvarlige ... -
Forebygging av vold mot spesialpedagoger
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg den lite omtalte utfordringen ved vold mot spesialpedagoger. Grunnmuren i studien er forebyggingsarbeidet som gjøres, eller burde gjøres i forbindelse med vold mot spesialpedagoger. ... -
Four Stages of Fitting In: Exploring Identity and Belonging in Three Muslim Young Adult Novels
(Master thesis, 2023)This study looks at identity and belonging in three Muslim American young adult novels using the theory of George Shannon (1988) on how identity and belonging in multicultural literature is a process consisting of four ... -
Fra maur til kjemper: en teoretisk studie av barns muligheter for utøvelse av aktørskap i begynneropplæringen gjennom tekstskaping i lek og drama
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å kunne bidra til økt bevissthet og kunnskap om hva barns aktørskap kan innebære og hvordan man kan fremme økt aktørskap i skolens begynneropplæring gjennom meningsfull tekstskaping i ... -
«Gjett hva» – et spill som eksponerer minoritetsspråklige elever for norske begreper i begynneropplæringen
(Master thesis, 2023)I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet et brettspill for minoritetsspråklige elever, til bruk i begynneropplæringen. Elevene får trening i å bruke språket, og blir eksponert for norske begreper fordelt på de ... -
GraphoGame som ressurs i begynnende leseopplæring
(Master thesis, 2023)Det er en utstrakt bruk av digitale enheter og ressurser i dagens klasserom. Formålet med denne masteroppgaven er å ta et dypdykk i bruken av én bestemt digital ressurs som brukes i begynnende leseopplæring og komme med ... -
«Han er jo snill, men han spiste ei mus» - en kvalitativ studie av elevers respons på ei utfordrende bildebok i klasserommet
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt hvilken respons elever viser i arbeidet med bildeboka Gorm er en snill orm av Camilla Kuhn (2013). Oppgavens problemstilling er som følger: Hva slags respons viser elever under shared ... -
Helhetslesing som metodikk i skolen
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Gode lese- og skriveferdigheter er essensielt for å kunne opptre i dagens samfunn. Elevenes leseferdigheter er av betydning i alle fag i skolen. Svake leseferdigheter i form av lesevansker kan påvirke læringsutbyttet ... -
Helseforståelser i folkehelse og livsmestring - En kvalitativ teoridrevet innholdsanalyse av ressursmaterialer laget for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring
(Master thesis, 2022)Helse er et vidt og mangfoldig begrep. Undervisning i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring vil være uløselig koblet til helsebegrepet. Undervisning om helse påvirker elevenes forståelser av seg selv, andre ... -
Hva leser vi? : en vurdering av litteraturens rolle i fem sentrale læreverk for ungdomsskolen
(Master thesis, 2012)Oppgaven drøfter litteraturens rolle i norskfaget, med utgangspunkt i en dokumentanalyse av fem læreverk for ungdomstrinnet, skrevet etter Kunnskapsløftet 2006. Med hovedforankring i litteraturdidaktisk resepsjonsteori, ... -
Hva sier litteraturen om hvordan lærere arbeider med læringsbrett i den første lese- og skriveopplæringen?
(Master thesis, 2023)I denne narrative litteraturgjennomgangen er det tatt for seg hva forskningslitteraturen sier om hvordan lærere bruker læringsbrett i den første lese- og skriveopplæringen. Dette området er både samfunnsrelevant, på elevenes ... -
Hvordan fremstår metoden lærer-i-rolle som et motiverende bidrag til undervisningen?
(Master thesis, 2022)Denne studien har ved hjelp av kvalitativ forskning tatt for seg problemstillingen: «Hvordan fremstår metoden lærer-i-rolle som et motiverende bidrag til undervisningen?». Formålet med studien er tosidig. For det første ... -
Hvordan kommuniserer et utvalg av miljøorganisasjoner om løsninger på klimakrisen på sosiale medier? - En kvalitativ innholdsanalyse av innlegg på Instagram og Facebook, og bruken av innleggene i bærekraftundervisningen
(Master thesis, 2023)Vi kan forstå viktigheten av kommunikasjon fra miljøorganisasjoner i arbeidet med å spre bevissthet om klimakrisen på sosiale medier. Formidlingen av denne tematikken vil også være fremtredende i skolen gjennom fokuset på ...