Intervjustudie av lærere på ungdomstrinnet. Med Indre Motivasjon som Mål
Abstract
Bakgrunn
Flere avisartikler, leserinnlegg og ulike typer forskningsresultater viser at en stor
andel ungdomsskoleelever opplever angst og stress overfor skolearbeid. Dette
skaper en bekymring hos flere lærere.
Mål
Målet med dette forskningsprosjektet er å belyse problematikken om
prestasjonspress blant ungdomsskoleelever. Jeg ønsker å se hvilke metoder som
kan fungere for å dempe presset og fremme kvaliteter som indre motivasjon og
mestring i klasserommet.
Metode
Jeg har brukt kvalitativt forskningsintervju og intervjuet 10 ungdomsskolelærere.
Hensikten med en slik metode er for å finne ut hva lærere sier at de opplever å møte
i hverdagen. Til sist er det for å se om det er sammenhenger som gjør at det er
vanskelig for lærere å fokusere på indre motivasjon og mestring.
Resultater
Dagens ungdom skal jobbe hardt på skolen. De skal prestere innen idrett, ha en god
utdanning og ha mange venner. Det er det mine informanter ser at elevene mener er
definisjonen på suksess. Det største presset elevene legger på seg selv er fra dem
selv. Resultatet av dette presset har blitt til en prestasjonskultur, hvor det er
nødvendig å lykkes for å oppnå popularitet og suksess. Elevene ønsker å gjøre det
bra på alle arenaer i sammenligning med sine venner og medelever
Konklusjon
Denne oppgaven konkluderer med å komme frem til visse metoder som kan bidra til
å støtte elevers motivasjon. Det har vært interessant å legge frem hvor mye fokus
som er rettet på karakterer på ungdomsskolen. Ringshaug skole, er en skole som har
prøvd karakterfri hverdag, noe som trolig vil bli mer aktuell sammen med ny
læreplan.
Description
Master i skolerettet utdanningsvitenskap