Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBruvik, Åse Norunn Nedrebø
dc.date.accessioned2019-01-31T11:13:56Z
dc.date.accessioned2019-03-04T09:11:07Z
dc.date.available2019-01-31T11:13:56Z
dc.date.available2019-03-04T09:11:07Z
dc.date.issued2018-12-04
dc.identifier.citationBruvik ÅNN. Yrkesrelevant og meningsfull opplæring for elever med ulike utdanningsplaner i VG1:To eksempler på utvikling for yrkesrelevant og meningsfull undervisning.. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. 2018;3en
dc.identifier.issn2464-4153
dc.identifier.issn2464-4153
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/6702
dc.description.abstractThe National guidelines for Norwegian VET emphasize that democracy, student involvement, career relevance, and curriculum coherence should be central elements of all VET- programmes. However, recent research suggests that, in practice, much of VET is too general and lacks focus on the students’ individual needs, work interests and career plans. Several studies have found that students experience VET as lacking career relevance (Dahlback, Hansen, Haaland, & Sylte, 2011; Hiim, 2013; Hovland, 2015). As these studies show, there is a need to examine how VET programmes may be further developed and to identify teaching practices that support students’ individual work interests and career plans. This article addresses four action-research projects which attempted to develop such teaching practices. Two of the projects were conducted in the Building and Construction programme and two were carried out in the Design, Arts and Crafts programme. In the projects, the teachers and students collaborated in developing teaching and learning practices that were tailored to the students specific learning needs. The teachers planned, and assessed their own teaching based on feedback from student surveys conducted in their own classes. The findings from the four projects show that students' involvement in the development of education and training is crucial to ensure that the education is experienced as relevant and meaningful to the individual students’ interests and career plans.en
dc.description.abstractNasjonale retningslinjer er tydelige på at demokrati, medvirkning, relevans, samt helhet og sammenheng skal være sentralt i yrkesopplæringen. Nyere forskning viser at opplæringen er generell og lik for alle, uavhengig interesser eller yrkesplaner. Bredden i de yrkesfaglige utdanningsprogrammene blir presentert og tilbudt som en introduksjon til yrkene for alle elever, uavhengig om de har bestemt seg for yrke eller ikke (Dahlback, Hansen, Haaland, & Sylte, 2011; Hiim, 2013; Hovland, 2015). Som disse studiene viser, er det behov for å undersøke hvordan yrkesopplæringen kan videreutvikles og identifisere lærerpraksis som ivaretar elevenes individuelle interesser og yrkesplaner. I artikkelen blir det presentert fire eksempler, to fra Bygg og anleggsfag og to fra Design og håndverk. Det empiriske materialet som ligger til grunn er innhentet gjennom, fokusgruppeintervjuer, tiltak i form av oppgavetekster, undervisningsplaner, dokumentasjon av elevarbeider, samt spørreundersøkelser. Tiltakene ble gjennomført i et aksjonsforskningsforløp i tett sammarbeid med forsker. Funnene fra forskningsarbeidet viser at elevenes involvering i utvikling av opplæring og undervisning er avgjørende for å sikre at opplæringen oppleves relevant og meningsfull samt at den blir tilpasset den enkeltes interesser og/eller yrkesplan.
dc.language.isonben
dc.publisherOslo and Akershus University College of Applied Sciencesen
dc.relation.ispartofseriesScandinavian Journal of Vocations in Development;Årg 3 (2018)
dc.rightsDette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectRelevansen
dc.subjectMeningsfullheten
dc.subjectYrkesrettingen
dc.subjectDemokratieren
dc.subjectElevinvolveringen
dc.titleYrkesrelevant og meningsfull opplæring for elever med ulike utdanningsplaner i VG1:To eksempler på utvikling for yrkesrelevant og meningsfull undervisning.en
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2019-01-31T11:13:56Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.doihttps://dx.doi.org/10.7577/sjvd.3070
dc.identifier.cristin1669729
dc.source.journalSkandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.