Show simple item record

dc.contributor.authorSandvik, Berit Margrethe
dc.contributor.authorDybdahl, Ragnhild
dc.contributor.authorHauge, Solveig
dc.date.accessioned2018-10-09T09:44:13Z
dc.date.accessioned2018-12-11T14:18:51Z
dc.date.available2018-10-09T09:44:13Z
dc.date.available2018-12-11T14:18:51Z
dc.date.issued2018-06-27
dc.identifier.citationSandvik BM, Dybdahl RD, Hauge S. Helsesøstre bruker program for foreldreveiledning aktivt i praksis. Sykepleien Forskning. 2018;13en
dc.identifier.issn1890-2936
dc.identifier.issn1890-2936
dc.identifier.issn1891-2710
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/6424
dc.description.abstractBakgrunn: Godt samspill mellom barn og omsorgsgivere er vesentlig for barns utvikling. Helsepolitiske føringer understreker helsestasjonenes rolle i å styrke slikt samspill. Det er derfor viktig at helsesøstre har kompetanse til å fremme godt samspill. Hensikt: Å undersøke helsesøstres erfaringer med å bruke kompetansen de har fått gjennom opplæring i foreldreveiledningsprogrammet International Child Development Programme (ICDP) i helsesøsterutdanningen. Metode: Studien er kvalitativ og basert på sju semistrukturerte, individuelle intervjuer med helsesøstre som har hatt opplæring i programmet, men som bare bruker deler av det i arbeidet sitt på helsestasjonen. Vi analyserte dataene ved hjelp av innholdsanalyse inspirert av hermeneutisk meningsfortolkning og tekstkondensering. Resultat: Deltakerne ser ut til å bruke ICDP i konsultasjoner, både som et begrepsapparat for samspill, og som et verktøy i observasjon, samtale, veiledning og dokumentasjon. Helsesøstrenes erfaringer kan oppsummeres i tre hovedkategorier: ICDP har gitt helsesøstrene et nyttig begrepsapparat. Helsesøstrene legger vekt på å styrke foreldrenes opplevelse av egen kompetanse. Helsesøstrene legger vekt på foreldrenes evne til å se og forstå barnet. Konklusjon: Når helsesøstrene ikke gjennomfører ICDP-programmet i form av strukturerte gruppemøter gjennom åtte uker, bruker de likevel kunnskapen og tenkemåten fra programmet i kommunikasjon og veiledning når de observerer barn og foreldre.en
dc.language.isonben
dc.publisherNorsk Sykepleierforbunden
dc.relation.ispartofseriesSykepleien Forskning;Volum 13
dc.subjectForeldreveiledningeren
dc.subjectHelsestasjoneren
dc.subjectKvalitative intervjueren
dc.titleHelsesøstre bruker program for foreldreveiledning aktivt i praksisen
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2018-10-09T09:44:13Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.4220/sykepleienf.2018.71217
dc.identifier.cristin1618970
dc.source.journalSykepleien Forskning


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record