dc.contributor.advisor | Spehar, Ivan | |
dc.contributor.author | Bye, Brita | |
dc.date.accessioned | 2018-11-19T07:21:06Z | |
dc.date.available | 2018-11-19T07:21:06Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/6342 | |
dc.description | Master i styring og ledelse | en |
dc.description.abstract | Universitets- og høgskolesektoren i Norge har endret seg mye de siste ti-åra, både i forhold til størrelse,
struktur og kompleksitet. Sektoren har vært gjenstand for stor politisk interesse, og har blitt tillagt en viktig rolle i
forhold til å løse samfunnsutfordringer, -behov og -oppgaver. Samtidig har også kravene som stilles til kvalitet
og produktivitet økt. Den faglige virksomheten ved et universitet foregår på det enkelte institutt. Det arbeidet og
den aktiviteten som foregår der er avgjørende for institusjonenes kvalitet. I denne studien har jeg satt fokus på
faglige førstelinjeledere i akademia, studieledere og instituttledere, og deres betingelser for å være gode
ledere for svært høyt kvalifiserte medarbeidere med stor autonomi i deres arbeid med å forske, utvikle og
formidle faget sitt. Studien har sett på hvordan instrumentelle styringsverktøy som organisering, retninglinjer og
infrastruktur kan legges til rette på en slik måte at førstelinjelederen kan konsentrere sin tid og sine ressurser
om å være gode ledere for de kunnskapsmedarbeiderne de er satt til å lede og motivere til å lykkes, til å drive
faget sitt, utdanningen sin, forskningen sin og universitetet sitt framover. Studiens problemstilling har vært
organisatoriske forutsetninger for ledelse: Hvordan kan organisasjonen legge til rette for god ledelse? Og,
hvilke organisatoriske forhold kan være til hinder? Studien har et kvalitativt forskningsdesign, og det er
gjennomført ni intervju med faglige førstelinjeledere ved OsloMet – storbyuniversitetet. Jeg har identifisert en
del tidstyver som stjeler tid fra førstelinjeledernes virke, og ser at man kan ta en del grep for å tilrettelegge for
mer ledelse og mindre styring. Kort oppsummert bør alle aktørene som til sammen utgjør organisasjonen se
opp fra sine fagområder og ansvarsoppgaver og bli kjent med hele organisasjonen. Man må anerkjenne
ulikhetene, og begynne å identifisere hva organisasjonen faktisk etterspør. Administrasjonen må finne ut hvilke
behov kjernevirksomheten har, og rutiner, prosesser og system må få en innretning slik at de gir svar på de
utfordringer og problemer som finnes der. Det er denne hensikten administrasjonen skal oppfylle. | en |
dc.description.abstract | The sector of Norwegian higher education institutions has changed a lot in the last decades, both in terms of
size, structure and complexity. The sector has been the subject of political interest and been given an important
role in solving societal challenges, needs and tasks. At the same time, the demands for quality and productivity
have increased. The academic activity of a university takes place at the individual departments. The work and
activity that takes place there is crucial for the institutions' quality. In this study, I have focused on academic
first-level supervisors in academia, Head of Studies and Head of Departments, and their possibilities to be
good leaders for highly qualified employees with great autonomy in their research, development and
dissemination of their subject. The study has looked at how instrumental management tools such as
organization, guidelines and infrastructure can be facilitated in such a way that the first-line supervisors can
concentrate their time and resources on being good leaders for the knowledge workers they are set to lead and
motivate to succeed, to pursue their discipline, education, research and university forward. The focus of this
study has been organizational requirements for management: How can the organization facilitate good
management? In addition, what organizational conditions can prevent it? The study has a qualitative research
design, and I have conducted nine interviews with first-line supervisors at the OsloMet – Oslo Metropolitan
University. I have identified a number of time-thieves, which steals time from the first-level supervisors, and I
and see that one can take some action to facilitate more management and less governance. Summarized, I
conclude that all actors who together constitute the organization should take a look up from their disciplines
and responsibilities, and get to know the entire organization. One has to recognize the inequalities, and begin
to identify what the organization actually is asking for. The administration must determine the needs of the core
business, and the routines, processes and systems must get a facility to respond to the challenges and
problems that are experienced there. This is the purpose the administration is set to fulfill. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | OsloMet - storbyuniversitetet | en |
dc.subject | Førstelinjeledelse | en |
dc.subject | Kunnskapsorganisasjoner | en |
dc.subject | Instrumentelt perspektiv | en |
dc.subject | Organisering | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | en |
dc.title | Akademias vaktmestere. Å lede fagfeller – organisatoriske forutsetninger for ledelse i akademia | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.description.version | publishedVersion | en |