Kunst og håndverk som et utgangspunkt for tverrfaglig undervisning for grunnskolelærere
Master thesis
Published version
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/5789Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteravhandlingen retter fokuset mot grunnskolelæreres egne
ord om hvilken innvirkning deres utdanning innen faget Kunst og
håndverk har på deres bruk av tverrfaglig undervisning. Med Ludvigsenutvalget
i 2015 og Stortingsmelding 28 i 2016 er det blitt et større fokus
på dybdelæring så vel som tverrfaglige tema i skolen. Med Reflexive
methodology som vitenskapsteoretisk ståsted ønsker jeg å reflektere og
drøfte mulighetene Kunst og håndverk kan by på i en tverrfaglig
sammenheng sett opp mot anerkjente teorier. Med dette som
utgangspunkt har jeg formulert følgende problemstilling:
Hva sier grunnskolelærere med fordypning i Kunst og håndverk om
mulighetene for tverrfaglig undervisning med Kunst og håndverk som regifag, og
hvordan mener de at deres egen utdanning i faget kan være et grunnlag for
tverrfaglig undervisning?
For å få undersøke og drøfte dette ser jeg på John Deweys learning by
doing og Richard Sennetts definisjoner av the craftsman og craftsmanship.
Gjennom bruk av kvalitativ metode bestående av intervjuer med fire
lærere i grunnskolen i Oslo og Akershus, drøfter jeg hvordan disse
teoriene har en forbindelse til dagens skole og kan fungere som et
hjelpemiddel til å gjennomføre tverrfaglig undervisning med Kunst og
håndverk som regifag.
Avhandlingens tverrfaglige tematikk er eksemplifisert med et tverrfaglig
undervisningsopplegg presentert i utstillingsform. This Master Thesis focuses on what primary school teachers can tell me
about their own education within Art and craft and how this may have
an impact on interdisciplinary education. With Lundvigsen-utvalget in
2015 and Stortingsmelding 28 in 2016 there has become a larger focus
on in-depth learning as well as interdisciplinary subjects in schools. With
reflexive methodology as a scientific position of research I wish to
reflect and discuss the possibilities Art and craft can offer in a
interdisciplinary setting and compare this to well known theories. With
this as my starting point I have conducted the following thesis:
What do teachers with a specialization in Art and craft say about the
possibilities for interdisciplinary education with Art and craft as the guiding
subject and how can, in their opinion, their own education in this subject be a
foundation for interdisciplinary education?
To be able to answer this I will look at the work of John Dewey and his
learning by doing and Richard Sennetts definitions of the craftsman and
craftsmanship. Through the use of a qualitative method consisting of four
interviews I will shed some light on how these theories have a
connection to todays school system and that they can act as an aid to
implement interdisciplinary education with Art and craft as the guiding
subject.
The interdisciplinary theme of this thesis will be illustrated with an
interdisciplinary learning resource presented in exhibition form.
Beskrivelse
Master i estetiske fag