dc.contributor.author | Larsen, Ann Kristin | |
dc.contributor.author | Slåtten, Mette Vaagan | |
dc.date.accessioned | 2018-01-11T11:24:10Z | |
dc.date.accessioned | 2018-03-14T08:28:16Z | |
dc.date.available | 2018-01-11T11:24:10Z | |
dc.date.available | 2018-03-14T08:28:16Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Larsen AK, Slåtten MV. Jeg er en sånn hverdagspedagog! Barnehagestyreres profesjonelle handlingsrom for å styrke barnehagelæreres anvendelse av fagspråk. Nordisk Barnehageforskning. 2017;14(8):1-18 | en |
dc.identifier.issn | 1890-9167 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/5753 | |
dc.description.abstract | Første del av probl
emstillingen
omhandler
hva styrere mener er årsaker til at barnehagelærere
anvender faglige begreper og teori i liten grad i det pedagogiske arbeidet.
Problemstillingens andre del tar opp
hva styrerne gjør og kan gjøre for å styrke
barnehagelærernes
fagspråk. Våre funn viser at styrerne
mener at både
flat struktur, likhetskultur og svak kompetanse er sentrale årsaker.
Styrerne
mener de har
en sentral rolle når det
gjelder å ivareta fagspråket gjennom
pedagogisk
ledelse. | en |
dc.description.abstract | The first research question discusses
what ECEC directors see as central
causes to
a weak professional
language amongst kindergarten teachers
. The second research question
discusses
what ECEC
-
directors are doing
and can do to
advance
professional language.
The main result is
that ECEC
-
directors
believe that both non
-
hierarchically structure, equality culture and low competence are some of the reasons.
ECEC
-
directors are
concerned that they have a central role to
advance
the professional language through professional management. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | en |
dc.relation.uri | https://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/1811/1990 | |
dc.rights | Copyright (c) 2017 Ann Kristin Larsen og Mette Vaagan Slåtten
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. | en |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Barnehagestyrere | en |
dc.subject | Fagspråk | en |
dc.subject | Pedagogisk ledelse | en |
dc.subject | Profesjonelt handlingsrom | en |
dc.subject | ECEC - director | en |
dc.subject | Professional language | en |
dc.subject | Pedagogical leadership | en |
dc.subject | Freedom of professional action | en |
dc.title | Jeg er en sånn hverdagspedagog! Barnehagestyreres profesjonelle handlingsrom for å styrke barnehagelæreres anvendelse av fagspråk | en |
dc.type | Journal article | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.date.updated | 2018-01-11T11:24:10Z | |
dc.description.version | publishedVersion | en |
dc.identifier.cristin | 1497815 | |
dc.source.journal | Nordisk Barnehageforskning | |