Variabler som påvirker begrepsdannelse
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/5513Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Kompleks menneskelig atferd har lenge vært et hovedtema innen forskning i eksperimentell psykologi. Hvordan slik kompleks atferd skal forstås og forklares har innen ulike psykologiske perspektiv generert en mengde ulike forklaringer, noe som har ført forskningen i ulike retninger. Artikkel 1 tar for seg forskning på kompleks atferd som omhandler begreper og begrepsdannelse gjennom et kognitivt psykologisk perspektiv, og gjennom et atferdsanalytisk perspektiv. Tre kognitive teorier rundt temaet vil bli presentert, men hovedvekten vil ligge på forskningsområdet som omhandler stimulusekvivalens som er det atferdsanalytiske forskningsområdet som tar for seg kompleks atferd. En presentasjon av ulike vitenskapelige tilnærminger og forskningsmetoder, og forskjeller disse utleder når det gjelder forståelse og forklaring på kompleks atferd vil også bli presentert.
Artikkel 2 presenterer et eksperiment hvor 20 deltakere fordelt på to grupper gjennomførte en betinget diskriminasjonstrening for å etablere tre klasser av stimuli med fem medlemmer i hver klasse. For begge grupper ble diskriminasjonstreningen gjennomført etter en tradisjonell matching-to-sample prosedyre, etterfulgt av ulike tester for respondering i henhold til stimulusekvivalens. Hensikten med eksperimentet var å undersøke om ulike testbetingelser genererte ulike resultater for respondering i henhold til stimulusekvivalens.
Beskrivelse
Master i læring i komplekse systemer