Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGammelsrud, Torunn
dc.contributor.authorKvarme, Lisbeth Gravdal
dc.contributor.authorMisvær, Nina
dc.date.accessioned2017-11-02T14:07:23Z
dc.date.accessioned2018-01-08T12:55:06Z
dc.date.available2017-11-02T14:07:23Z
dc.date.available2018-01-08T12:55:06Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationGammelsrud T, Kvarme LGK, Misvær N. Hvem går til helsesøster?. Tidsskrift for ungdomsforskning. 2017;17(1):54-72en
dc.identifier.issn1894-1036
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/5453
dc.description.abstractUngdomstiden er for mange en sårbar tid med utfordringer knyttet til fysisk, psykisk og sosial helse, og skolehelsetjenesten betegnes som den viktigste helsetjenesten. Artikkelen kartlegger sammenhengen mellom ungdoms egenvurderte helse og bruk av skolehelsetjenesten. Datagrunnlaget er fra Ung i Oslo 2015, ungdomsskoletrinnet (N=12449). Resultatene viser at én av ti har brukt tjenesten tre ganger eller mer siste 12 måneder. Det er flest jenter som bruker tjenesten, men både gutter og jenter med utfordringer, særlig knyttet til depressive plager og mobbing, benytter tilbudet. Fysiske plager synes viktigere for gutters bruk av skolehelsetjenesten enn jenters, og konflikt i hjemmet synes viktigere for jenters bruk.en
dc.language.isoenen
dc.publisherNOVA, Høgskolen i Oslo og Akershusen
dc.rightsThis work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHelsesøstreen
dc.subjectHelsesøstertjenestenen
dc.subjectUngdomen
dc.subjectFysisk helseen
dc.subjectPsykisk helseen
dc.subjectMental helseen
dc.titleHvem går til helsesøster?en
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2017-11-02T14:07:23Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.cristin1502460
dc.source.journalTidsskrift for ungdomsforskning


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.