Show simple item record

dc.contributor.authorHennum, Nicole
dc.date.accessioned2011-01-11T12:39:52Z
dc.date.available2011-01-11T12:39:52Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationHennum, N. (2010). Mot en standardisering av voksenhet? Barn som redskap i statens disiplinering av voksne. Sosiologi i dag, 40 (1-2), 57-75.en_US
dc.identifier.issn0332-6330
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/540
dc.description.abstractPå tross av økt individualisering i samfunnet oppfattes fremdeles barn og voksne, i det sosiokulturelle rommet, som relasjonelle kategorier som er gjensidig avhengige av hverandre. Denne typen gjensidig avhengighet og påvirkning innebærer at den ene kategorien kan styres gjennom den andre. Artikkelen tar utgangspunkt i Foucaults analyse av moderne styring, og diskuterer hvordan forståelser av barn fører til subtil kontroll og styring av voksnes liv gjennom velferdsprofesjoners praksiser. Den diskuterer hvor undertykkende velferdsstaters bruk av vitenskapelig kunnskap kan være og spør om samfunnet er i ferd med å utvikle standardiserte barn og standardiserte voksne ved at den normsettende kunnskapen om barn speiler den hvite middelklassens verdier og livsbetingelser uten at dette italesettes. Et siste spørsmål handler om hvordan det økende fokuset på barns rettigheter spiller inn i slike prosesser.nob
dc.description.abstractDespite an increased individualization in society children and adults are still perceived as relational categories mutually dependent on each other. This mutual dependency and influence opens for the possibility to rule one category through the other. The article takes as its starting point Foucault’s analysis of modern government and discusses how understandings of children lead to a subtle control and rule of adults through the practices of welfare professions. It questions welfare states’ oppressive use of knowledge in order to legitimate itself and asks if society is about to develop standardized children and standardized adults based upon knowledge about children that mirror middle-class values and life circumstances. The article also discusses the significance of the increased focus on children’s rights – to be seen and heard – for such processes.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNovus forlagen_US
dc.relation.ispartofseriesSosiologi i dag;40 (1-2)
dc.subjectAdulthooden_US
dc.subjectChildhooden_US
dc.subjectGovernmentalityen_US
dc.subjectSubtle power practicesen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220en_US
dc.titleMot en standardisering av voksenhet? : barn som redskap i statens disiplinering av voksneen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionPostprint version of published articleen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record