dc.contributor.advisor | Larsen, Ann Karin | |
dc.contributor.author | Gulliksen, Tom Erik | |
dc.date.accessioned | 2017-11-24T09:18:35Z | |
dc.date.available | 2017-11-24T09:18:35Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/5393 | |
dc.description | Master i yrkespedagogikk | en |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven tar for seg et utvalg av gutter på elektrofag som blir bedt om å lese to romaner og prate om handlingen i bøkene underveis i lesingen. Sammen med elevene leser også norsklærerne og yrkesfaglærerne de samme bøkene som elevene. De leser sammen i timene og hver for seg. Underveis i leseperioden snakker de sammen om bøkene. Oppgaven forsøker å gi svar på hvordan dette påvirker det miljøet i klassen. Det er særlig relasjonene mellom lærer og elev som er i fokus, men også den enkeltes opplevelses av å lese og samtale sammen med andre om samme bok for å øke lesemotivasjonen.
Et kvalitativt forskningsdesign, bestående av både intervju og spørreundersøkelser danner datagrunnlaget i avhandlingen. Datagrunnlaget stammer fra intervju av fem lærere og en omfattende spørreundersøkelse av sytti elever.
Funnene avdekket at slik samlesing og samtaler medførte endringer i læringsmiljøet for elevene med hensyn på relasjonene mellom lærer-elev og klassemiljø. Funnene i undersøkelsen viser også at både svake og gode lesere har hatt stort utbytte av boksamtaler underveis i lesetiden. For enkelte har disse samtalene åpnet opp for økt forståelse av andre personers synspunkter og tanker. For andre har leseprosjektet gitt økt leselyst. Funn i undersøkelsen viser også økt samarbeid mellom programfaglærer og norsklærer. Funnene finner støtte i tilsvarende undesøkelser og forskning foretatt både nasjonalt og internasjonalt.
Resultatene fra dette leseprosjektet viser at samlesing og samtaler underveis i leseprosessen har betydning både for den enkelte elev og lærer både for egenutvikling og i samspill med andre. Resultatene viser også at lesemotivasjonen øker ved slike samtaler og hjelper enkelte i gang igjen med å lese bøker. Videre viser det seg at relasjonene mellom lærer-elev, elev-elev og lærer-lærer påvirkes av å lese og snakke sammen om leseopplevelsene ved å lese samme bok. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for yrkesfaglærerutdanning | en |
dc.relation.ispartofseries | MAYP;2017 | |
dc.subject | Gutter | en |
dc.subject | Lesing | en |
dc.subject | Leselyst | en |
dc.subject | Yrkesfag | en |
dc.subject | Elektrofag | en |
dc.subject | Klassemiljø | en |
dc.subject | Relasjoner | en |
dc.title | Læringsmiljø og romanlesing på elektrofag | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.description.version | publishedVersion | en |