Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAnderson, Astrid
dc.contributor.authorFagerlid, Cicilie
dc.contributor.authorLarsen, Håkon
dc.contributor.authorStraume, Ingerid
dc.date.accessioned2017-08-16T17:04:07Z
dc.date.accessioned2017-08-17T08:22:54Z
dc.date.available2017-08-16T17:04:07Z
dc.date.available2017-08-17T08:22:54Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationAnderson A, Fagerlid C, Larsen H, Straume I: Åpne forskningsbibliotek. Innledende betraktninger. In: Anderson A, Fagerlid C, Larsen H, Straume I. Det åpne bibliotek: Forskningsbibliotek i endring, 2017. Cappelen Damm Akademisk p. 11-21language
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/5137
dc.description.abstractÅpenhet er et honnørord i dagens samfunnsutvikling generelt og i bibliotek- verdenen spesielt. Det ser ut til å være et ønske og en forventning om at trans- parens og demokratisering skal følge i digitaliseringens kjølvann. I bibliotekene endres både brukervanene og tenkningen om hva bibliotekenes samfunnsoppdrag er. Selve bibliotekrommet åpnes, med aksept for et høyere lydnivå og flere aktiviteter under samme tak. Også nyere biblioteks arkitektur signaliserer åpenhet og at kunnskap er noe som skal være tilgjengelig for alle. Samtidig har åpenhet blitt en stadig viktigere verdi også i akademia. Det er et uttalt mål at publikasjoner og forskningsdata i størst mulig grad skal være åpent tilgjengelig, og ved universiteter og høyskoler blir det satset på åpne, nettbaserte undervisningsformer. Mye av denne utviklingen involverer bibliotekene, noe vi også ser når bibliotekarer bidrar i ulike prosjekter der faggrenser «åpnes opp», og når også universitets- og høyskolebibliotekene utvikles som møteplass og debattarena. Alt dette endrer forutsetningen for bibliotekdrift og samhandlingen med bibliotekenes brukere. I denne boka vil vi ta for oss noen av de mange fasettene av åpenhetsarbeidet som foregår i forskningsbibliotekene. Forskningsbibliotek er en mangfoldig kategori. Det favner alt fra små samlinger av ressurser ved forskningsinstitutter til de store universitetsbiblio- tekene. For vårt formål vil «forskningsbibliotek» i hovedsak referere til biblio- tekene i universitets- og høyskolesektoren, og til Nasjonalbiblioteket; det vil si bibliotek som primært er innrettet mot å støtte forskning, undervisning og studier.language
dc.language.isonblanguage
dc.publisherCappelen Damm Akademisklanguage
dc.rightsVerket utgis Open Access under betingelsene i Creative Commons-lisensen CC-BY 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Denne tillater tredjepart å kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format, og å remixe, endre, og bygge videre på materialet til et hvilket som helst formål, inkludert kommersielle, under betingelse av at korrekt kreditering og en lenke til lisensen er oppgitt, og at man indikerer om endringer er blitt gjort. Tredjepart kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller tredjepart eller tredjeparts bruk av verketlanguage
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectÅpenhetlanguage
dc.subjectBiblioteklanguage
dc.subjectDigitaliseringlanguage
dc.titleÅpne forskningsbibliotek. Innledende betraktningerlanguage
dc.typeChapterlanguage
dc.typePeer reviewedlanguage
dc.date.updated2017-08-16T17:04:07Z
dc.description.versionpublishedVersionlanguage
dc.identifier.cristin1486758
dc.source.isbn9788202571863


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Verket utgis Open Access under betingelsene i Creative Commons-lisensen CC-BY 4.0 
(http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Denne tillater tredjepart å kopiere, distribuere 
og spre verket i hvilket som helst medium eller format, og å remixe, endre, og bygge videre 
på materialet til et hvilket som helst formål, inkludert kommersielle, under betingelse av at 
korrekt kreditering og en lenke til lisensen er oppgitt, og at man indikerer om endringer er 
blitt gjort. Tredjepart kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at 
lisensgiver bifaller tredjepart eller tredjeparts bruk av verket
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Verket utgis Open Access under betingelsene i Creative Commons-lisensen CC-BY 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Denne tillater tredjepart å kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format, og å remixe, endre, og bygge videre på materialet til et hvilket som helst formål, inkludert kommersielle, under betingelse av at korrekt kreditering og en lenke til lisensen er oppgitt, og at man indikerer om endringer er blitt gjort. Tredjepart kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller tredjepart eller tredjeparts bruk av verket