Tilrettelegging for fysisk aktivitet i skolefritidsordningen i Oslo
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2016Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Tidsskriftet FoU i praksis 2016, 10(1):43-61Abstract
Artikkelen, som bygger på et kvalitativt forskningsprosjekt, belyser hvordan
det var lagt til rette for fysisk aktivitet ved to skolefritidsordninger (SFO) i Oslo
i 2003 og 2013. I 2003 var det opp til barna å velge eller velge bort fysisk akti-
vitet i SFO-tiden. Det var avsatt mye tid til barnestyrte aktiviteter og lek uten-
dørs. I 2013 blir det fortsatt tilrettelagt for barnestyrt lek, men organisert,
fysisk aktivitet er blitt langt mer fremtredende. Dette kommer frem både i
SFO-enes aktivitetsplaner og i de ansattes intervjusvar. De ansatte formidler
at de bruker mye tid på å organisere aktiviteter, og opplever tidsnød med hen-
syn til å være til stede i barnestyrte aktiviteter. Dette begrenser mulighetene til
å initiere barnestyrt bevegelseslek blant inaktive barn. Generelt kan tilretteleg-
gingen i 2013 føre til reproduksjon av tidligere mønster; allerede fysisk aktive
barn velger fysisk aktivitet, mens de inaktive forblir inaktive. Vi argumenterer
for at SFO er en betydningsfull arena for barns daglige fysiske aktivitet, men
at god tilrettelegging krever faglig kompetente ansatte.