Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSandaker, Ingunn
dc.contributor.authorAndersen, Britt
dc.contributor.authorRee, Gunnar
dc.date.accessioned2015-04-10T09:50:15Z
dc.date.accessioned2017-03-28T09:58:17Z
dc.date.available2015-04-10T09:50:15Z
dc.date.available2017-03-28T09:58:17Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationNorsk Tidsskrift for Atferdsanalyse 2014, 41(1): 33 -43language
dc.identifier.issn0809-781X
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/4555
dc.description.abstractByråkratisering, i betydningen at administrative støttefunksjoner flyttes fra kjernevirksomheten til spesialiserte kontrollfunksjoner i mellomledelsen, har økt innen for eksempel helsevesen, skole, høyere utdanning og politi. Om dette er produktivt og styrker kvaliteten i tjenestene overfor publikum eller om det stjeler ressurser fra kjernevirksomheten er et viktig spørsmål. Dessverre er dette spørsmålet ofte i stor grad gjenstand for ideologiske diskusjoner mer enn faglige og organ - isasjonsteoretiske vurderinger. Vi vil gjengi noen tall for hvordan stillinger knyttet til henholdsvis fag og administrasjon fordeler seg innen noen deler av offentlig sektor. Vi vil imidlertid i første rekke vise hvordan strukturer og prosesser påvirker organisasjonsatferd. Vi tar et lærings- og systemteoretisk perspektiv for å vise hvordan ulik atferd oppmuntres og sele - kteres avhengig av de systemiske betingelsene atferden er en del av. Med utgangspunkt i kunns - kapsorganisasjonens avhengighet av variabilitet og byråkratiets behov for å begrense variasjon, vil vi gi eksempler på hvordan ulike aktører i organisasjonen eksponeres for ulike læringsbetingelser og hvordan dette påvirker organisasjonsatferden. Betingelser som er tilrettelagt for støtte for kjernevirksomheten er svært forskjellige fra betingelser tilrettelagt for kontroll. Strukturer og prosesser for kontroll vil selektere annen atferd enn betingelser tilrettelagt for støttelanguage
dc.language.isonblanguage
dc.publisherNorsk atferdsanalytisk foreninglanguage
dc.subjectByråkratilanguage
dc.subjectVariasjonlanguage
dc.subjectLæringlanguage
dc.subjectRegelstyringlanguage
dc.subjectKjernevirksomhetlanguage
dc.subjectStøttefunksjonerlanguage
dc.titleByråkrati, variasjon og læringlanguage
dc.typePeer reviewedlanguage
dc.typeJournal article
dc.date.updated2015-04-10T09:50:15Z
dc.description.versionpublishedVersionlanguage
dc.identifier.cristin1151466


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel