”Det urolige barnet” Fra bekymring til handling - En intervjustudie av læreres meldepraksis av ”urolige barn” til PPT og barneverntjenesten
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/4265Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Urolig adferd er et av de vanligste symptomene på at noe er galt, men å finne årsaken til
adferden kan være kompleks fordi det kan være uttrykk for en rekke forhold. Som en aktiv
deltaker i barns liv kan lærere spille en viktig rolle i å forandre en utfordrende situasjon for
barn. Skolens nærmeste offentlige samarbeidspartnere knyttet til elever med en problematisk
skolesituasjon er PPT og barneverntjenesten. Denne studien tar for seg læreres meldepraksis
av ”urolige barn” til PPT og barneverntjenesten.
Mitt materiale består av seks kvalitative intervjuer med lærere i grunnskolen. Fokuset i
studien har vært å finne ut hvilke forståelser lærerne tar i bruk fra en bekymring for et urolig
barn oppstår til de melder videre til PPT eller barneverntjenesten. Materialet analyseres med
inspirasjon fra sosialkonstruksjonisme og institusjonell etnografi. Ved hjelp av det analytiske
begrepet forhandling, har jeg forsøkt å vise hvordan lærerne konstruerer forståelser, mening
og kunnskap i samhandling med andre. Med elementer fra institusjonell etnografi har jeg
forsøkt å nøste opp i de i de lokale og translokale relasjonene lærerne er en del av.
Analysen viser at det ikke en entydig oppfatning av hva som inngår i fenomenet ”urolige
barn”. Dette kom til uttrykk ved at lærerne trakk frem både indre og ytre uro som
karakteristika på kategorien ”urolig”. Det er først og fremst tegn ved barna som trekkes
frem som bekymringsfulle, som angst og utagerende adferd, men tegn ved
foreldrefunksjonene ble også gjort relevant. I analysen vises det til flere framstillinger av PPT
og barneverntjenesten. PPT ble av flere lærere framstilt som fraværende, mens
barneverntjenesten ble beskrevet som et lukket system på bakgrunn av sin strenge
taushetsplikt. Lærerne gav uttrykk for at meldeprosessen kan være en krevende affære og
trakk fram drøfting med andre kollegaer som svært viktig i prosessen. Interne og eksterne
fora, samt drøfting med de to instansene ble også beskrevet som nyttige verktøy for å øke
forståelsen og dele kunnskap vedrørende en bekymring. Restless behavior is one of the most common symptoms that something is wrong. Finding
the cause of the behavior can be a complex matter because it may reflect a number of
factors. As an active participant in the lives of children, teachers can play an important role
in changing a challenging situation for a child. The Educational-Psychological Service (EPS)
and the Child Protective Services (CPS) are the schools nearest public partners related to
students with a problematic school situation. This study examines the teachers' reporting
practice of " troubled children " to the EPS and the CPS.
My material consists of six qualitative interviews with teachers in primary schools. The focus
of the study was to determine which understandings teachers using of a concern for a
troubled child occurs to the reports on to the EPS or the CPS. The material is analyzed with
inspiration from social constructionism and institutional ethnography. By using the analytic
concept of negotiation, I have tried to show how teachers construct understandings,
meaning and knowledge in interaction with others. With elements of institutional
ethnography I have tried to unravel the local and trans- local relationships teachers are part
a of.
The analysis shows that there is not a clear perception of what is included in the
phenomenon of " troubled children ". This was expressed by teachers highlighted both
internal and external turmoil as characteristics of the category " uneasy ". It is primarily
character by children who are mentioned as worrisome, such as anxiety and disruptive
behavior, but signs of the parental functions were also made applicable. In the analysis
reference is made to several presentations of the EPS and the CPS. The EPS was by several
teachers portrayed as absent, while the CPS was described as a closed system on the basis
of its strict confidentiality. Teachers expressed that the notification process can be an
arduous affair and pointed discussion with other colleagues as extremely important in the
process. Internal and external forums, and discussion with the two bodies was also
described as useful tools to increase understanding and sharing the knowledge regarding a
concern.
Beskrivelse
Master i sosialfag