Blar i SPS - Documents på dokumenttype "Working paper"
Viser treff 41-60 av 63
-
Profesjonsetikkens grunnlag
(;nr. 7, Working paper, 2005)Innspill til Harald Grimens arbeidsnotat Profesjonsetikken sitt grunnlag -
Profesjonsfag, fagdisipliner og tverrfaglige felt
(;nr. 5, Working paper, 2003)Dagens inndeling i fag og fagdisipliner tas ofte som en selvfølge og betraktes gjerne som en egenskap ved selve kunnskapen. Fag er imidlertid historisk gitte former for kunnskapsorganisering som kontinuerlig er i endring. ... -
Profesjonsidentitet i arbeidsmarkedet – en skisse for studie av forpliktelse, lojalitet og motivasjon overfor arbeidsorganisasjon og profesjon
(;nr. 16, Working paper, 2005)Hvert år utdannes det et stort antall profesjonelle yrkesutøvere fra høyskoler og universiteter. Dette prosjektet legger opp til en longitudinell studie av hvorfor profesjonelle yrkesutøvere identifiserer seg med profesjonen ... -
Profesjonskvalifisering : Innlegg og kommentarer ved presentasjon av boka Kvalifisering for profesjonsutøving
(SPS arbeidsnotat;Nr. 1 - 2010, Working paper, 2010)Sentralt i den boka som blir lansert er data m.a. innsamla i StudData-prosjektet ved SPS, som eg har hatt tilgang til frå eg starta i bistilling ved senteret i 2005. Eit viktig siktemål med boka er difor å beskrive ... -
PROFESSIONAL OCCUPATIONS AND STATUS: A sociological study of professional occupations, status and trust
(;nr. 5, Working paper, 2006)Occupation is the most important dimension behind social classes, closely connected with education and salary as well as status and prestige. The sociology of professions, since its classical period, has been related more ... -
Professionalism in a knowledge society: The academic drift of professional education in the “new” professions
(;nr. 7, Working paper, 2006)A central argument in this paper is that a greater emphasis on knowledge and epistemological cultures is needed to understand the challenges of professionalism in modern globalized knowledge societies. A knowledge society ... -
Professionskvalificering och handledning
(;nr. 1, Working paper, 2006)Med hjälp av några nedslag i en norsk longitudinell databas av studenter/professionsutövare i professionsutbildningar/professioner analyseras hur studenter/professionsutövare påverkas av förhållandet mellan högskola och ... -
Realisering av arbeidstidspreferanser blant leger og sykepleiere
(;nr. 15, Working paper, 2005)Profesjonslitteraturen gir et bilde av profesjonelle som sterkt motiverte og med arbeidet som sin viktigste livsinteresse (Freidson 2001). Profesjonelles innsats i helsesektoren støtter bare delvis opp om dette inntrykket, ... -
Report to Eurydice : Teachers’ autonomy - Norway
(SPS arbeidsnotat;nr. 6, Working paper, 2007)The purpose of this paper is to describe the formal restrictions, and possibilities, in teachers’ autonomy in Norway. The paper is the groundwork for a European comparison made by the Slovenian Presidency of the ... -
Sannhet, frimodighet og profesjonalitet : En diskusjon om lærerprofesjonalitet inspirert av Michel Foucaults problematisering av begrepet ”Parrhesia”
(;nr. 12, Working paper, 2005)Michel Foucaults arbeider hatt en betydelig innvirkning på profesjonsforskning, særlig de siste årtier. Det gjelder også forskning om lærerollen. Mesteparten av denne forskningen knytter seg til Foucaults tidligere produksjon, ... -
Skjønn, rettssikkerhet og uførepensjon
(SPS arbeidsnotat;nr. 2, Working paper, 2008)Forfatterne drøfter skjønn i forhold til likebehandling relatert til folketrygdlovens bestemmelser om uføretrygd. Det skilles mellom ulike begreper om og former for skjønn. Utviklingen innen det offentlige velferdsbyråkratiet ... -
Structural and Institutional Invariance in Professions and Professionalism
(SPS arbeidsnotat;nr. 7, Working paper, 2008)Received wisdom in the sociology of professions revolves around two assumptions. First, professions cannot be distinguished either analytically or empirically from other expert occupations and middle-class occupations. ... -
Student Involvement and Learning Outcome in Professional Education in Norway
(;nr. 4, Working paper, 2004)The main purpose of this paper is to test how learning outcome among students in professional education is affected by the background of the students or characteristics of the learning environment of the institution. The ... -
Studentenes vurdering av førskolelærerutdanningen – resultater fra StudData
(SPS arbeidsnotat;nr. 2, Working paper, 2009)I denne rapporten er førskolelærerstudenters vurderinger av førskolelærerutdanningen analysert. Undersøkelsen rapporten bygger på er en spørreskjemaundersøkelse foretatt blant studenter som i 2007 var i sitt tredje studieår. ... -
Studenttilfredshet i profesjonsutdanningene
(;nr. 8, Working paper, 2004)Artikkelen belyser studentenes generelle tilfredshet med utdanningene samt med mer spesifikke sider som undervisningsplanlegging, lærere og yrkesrelevans. Ca. 4000 studenter ved åtte læresteder inngår i analysene. Data er ... -
Studiekvalitet: hvordan sikre kvaliteten på kvalitetsdataene?
(;nr. 9, Working paper, 2004)Høsten 2004 arrangerte Rektoratet, SEFIA, SPS og PUS en seminarrekke om kvalitetssikring og kvalitetsutvikling. Det foreliggende notatet er skrevet av Jens-Christian Smeby og Per Olaf Aamodt med utgangspunkt i innledningen ... -
SYKEPLEIE ELLER MEDISIN? Betydningen av jobbverdier og livsstilspreferanser for kvinners yrkesvalg
(;nr. 3, Working paper, 2006)Å velge yrke er en av de viktigste beslutningene vi tar. Yrkesvalget har stor betydning for vårt daglige liv i mange år framover. I tillegg til at yrkesvalget er avgjørende for arbeidsinnhold og arbeidsvilkår, legger det ... -
Sykepleierutdanningen – hvorfor kritiseres den?
(;nr. 4, Working paper, 2005)Sykepleiere spiller en særdeles viktig rolle i det moderne samfunn, og de stilles daglig overfor krevende og ofte sammensatte oppgaver. Dette stiller store krav til deres kvalifikasjoner og kompetanse. Sykepleierutdanningen ... -
TEACHERS’ AND NURSES’ REALISATION OF JOB VALUES
(;nr. 2, Working paper, 2006)This paper examines the job values of teachers and nurses and the realisation of these in their working life, by analyzing survey data gathered at graduation and three years after. By linking today’s professionals to the ... -
Tidligere skoleprestasjoner og rekruttering til og gjennomføring av allmennlærerutdanning
(SPS arbeidsnotat;nr. 5, Working paper, 2008-09)I mange land er man bekymret over sviktende rekruttering til læreryrket, og spesielt over kvaliteten på nye lærere. Det er vanskelig å definere lærerkvalitet og enda vanskeligere å måle slik kvalitet. Formålet med dette ...