dc.contributor.author | Martinussen, Geir | |
dc.contributor.author | Tellefsen, Helga Kufaas | |
dc.date.accessioned | 2010-07-21T09:15:46Z | |
dc.date.available | 2010-07-21T09:15:46Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.citation | Martinussen, G & Tellefsen, H.K. (2010), Vurdering for læring : kjennetegn på måloppnåelse. I: T.M. Guldal et al. (Red.), FoU i praksis 2009. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim: Tapir akademisk forlag | en_US |
dc.identifier.isbn | 9788251925655 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/364 | |
dc.description.abstract | ”Et felles løft for bedre vurderingspraksis” er et prosjekt som ble igangsatt av Utdanningsdirektoratet i 2007 for å undersøke felles kjennetegn på måloppnåelse i blant annet matematikk. Dette kan bidra til en mer faglig relevant og rettferdig vurdering av elevers arbeid, både i grunnskolen og i videregående skole. Denne artikkelen har sitt faglige utgangspunkt i veiledning av lærere i å utarbeide kjennetegn på måloppnåelse og hvordan lærerkompetanse kommer til uttrykk både gjennom utarbeidelse av kjennetegn og utprøving i klasserommet. Vi benytter metode og teori knyttet til ’inquiry community’. Teoretisk og metodisk tilnærming er illustrert gjennom episoder hentet fra studier av undervisning og vurdering for læring i matematikk på 2. årstrinn. Vi viser hvordan lærerkompetanse kommer til uttrykk ved bruk av teorier om lærerkompetanse. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Tapir Akademisk Forlag | en_US |
dc.relation.ispartofseries | FoU i Praksis; 2009 | |
dc.subject | Pedagogikk | en_US |
dc.subject | Læring | en_US |
dc.subject | Måloppnåelse | en_US |
dc.subject | Kompetanse | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | Undervisning | en_US |
dc.title | Vurdering for læring : kjennetegn på måloppnåelse | en_US |
dc.type | Chapter | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |