Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLangli, Leif
dc.contributor.authorBrännström, Martta
dc.date.accessioned2016-08-24T08:34:11Z
dc.date.available2016-08-24T08:34:11Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/3308
dc.descriptionMaster i yrkespedagogikken_US
dc.description.abstractLærlingordningen er en del av elevenes yrkesutdanning. Elevene som ønsker å fullføre sin yrkesutdanning for å bli fagarbeider, går ut i lære etter Vg2. Her får elevene lære faget og yrket i sin rette kontekst, som hjelper eleven med å få en helhetsforståelse av faget. Samtidig opplever mange elever på videregående utdanningsnivå store utfordringer med å fullføre utdanningen, fordi det er for få læreplasser. Dette viser også frafallsstatistikken. Frafallet på yrkesfaglige utdanningslinjer er hovedsakelig mellom Vg2 og Vg3, da eleven skal ut i lære. Hensikten med undersøkelsen har vært å se på hvilke faktorer som påvirker elevenes muligheter for å fullføre yrkesutdanningen. Fokuset i undersøkelsen har vært på å få mer innsikt i elevenes opplevelse av det å ikke få læreplass, men også hvordan det påvirker elevens motivasjon, dersom de ikke får fullført yrkesutdanningen på en ordinær måte. Undersøkelsen er utført gjennom et gruppeintervju med elever, et møte med formidlingsansvarlig i fylkeskommunen og et intervju med lærlingkoordinator i kommunen. Jeg har også analysert noen styringsdokumenter som legger føringer for hvordan yrkesutdanningen både skal og kan struktureres. Kunnskapsløftet har som mål å tilstrebe at alle elever får samme rettigheter og muligheter, men denne opplevelsen har ikke de elevene jeg har intervjuet. Siden alle elever i Norge har en lovfestet rett til treårig videregående utdanning, får de elever som ikke får lærekontrakt, tilbud om alternativ Vg3 i skole. Oppstarten av dette tilbudet er, i noen fylker, på vårsemesteret. Denne strukturen oppleves av noen elever som en tydelig ulempe, fordi utdanningen er uforutsigbar og fremtiden kan oppleves som usikker. Mine informanter fra fylkeskommunen og kommunen, fortalte i undersøkelsen at alternativ Vg3 i skole, er et dårligere alternativ enn hva eleven hadde fått med læreplass. De fortalte også at de elevene som tar alternativ Vg3 i skole, stiller svakere når de skal søke jobb.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for yrkesfaglærerutdanningen_US
dc.relation.ispartofseriesMAYP;2016
dc.subjectYrkespedagogikken_US
dc.subjectYrkesopplæringen_US
dc.subjectPraksisplasseren_US
dc.subjectLærlingeren_US
dc.subjectFrafallen_US
dc.subjectUtdanningsstrukturen_US
dc.titleUtfordringer i yrkesopplæringen i helse- og oppvekstfagen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel