dc.contributor.author | Skrefsrud, Thor-Andre | en_US |
dc.contributor.author | Østberg, Sissel | en_US |
dc.date.accessioned | 2016-03-09T10:39:36Z | |
dc.date.available | 2016-03-09T10:39:36Z | |
dc.date.issued | 2015 | en_US |
dc.identifier.citation | Skrefsrud, T. A., & Østberg, S. (2015). Diversitet i lærerutdanningene-bidrag til en profesjonsorientert forståelse av fag og kunnskapsområder. Norsk pedagogisk tidsskrift, 99(03-04), 208-219. | en_US |
dc.identifier.issn | 0029-2052 | en_US |
dc.identifier.other | FRIDAID 1258009 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/3125 | |
dc.description.abstract | Artikkelen drøfter forståelsen av lærerutdanningsfagene
som profesjonsfag i en flerkulturell samfunnskontekst.
Fokus for drøftingen er spenningen mellom fagenes egenart
og fagenes flerkulturelle profil, belyst med bakgrunn i pro-
fesjonsteori og funn fra et igangværende forskningsprosjekt
innenfor Kompetanse for mangfold-satsingen; Diversitet i
lærerutdanningene. I artikkelen utvikles argumentasjonen
for en kontekstbasert forståelse, som ikke bare krever en
tilpasning av enkeltelementer i fagene og kunnskapsom-
rådene, men som tar til orde for en nytolkning av fagfor-
ståelsen innenfor en utvidet kontekst for faglig og didaktisk
refleksjon. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.subject | diversitet i lærerutdanningene | en_US |
dc.subject | profesjonsorientert forståelse | en_US |
dc.subject | kunnskapsområder | en_US |
dc.subject | flerkulturell samfunnskontekst | en_US |
dc.title | Diversitet i lærerutdanningene. Bidrag til en profesjonsorientert forståelse av fag og kunnskapsområder | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |