dc.description.abstract | Vi er i en tid der det stort behov for personer med yrkeskompetanse i Norge, og det er derfor viktig å rekruttere elever til yrkesfaglige utdanningsprogram. Som faglærer på et yrkesfaglig utdanningsprogram, ønsket jeg å få en større forståelse av hvilken betydning faget utdanningsvalg har hatt for elever i ungdomsskolen, i deres prosess med å velge videre utdanning.
Min problemstilling lyder som følger: Hva mener elever om faget utdanningsvalg?
Jeg ønsket å se på hvordan ungdomsskoler arbeidet med faget utdanningsvalg, hvilke aktiviteter elevene har hatt erfaring med, og hva de mener om disse. I tillegg var jeg interessert i hvilken betydning disse aktivitetene - og faget som helhet - har hatt for deres valg av program i videregående skole. Hensikten med denne studien er å synliggjøre elevenes meninger om faget, slik de har opplevd det.
Jeg har valgt en kvalitativ tilnærming for å samle inn data. Gjennom spørreundersøkelser og intervjuer har jeg forsøkt å danne meg et bilde av elevenes erfaringer og meninger om faget. I tillegg til den nasjonale læreplanen, har jeg studert lokale læreplaner fra fire ungdomsskoler.
Min empiri peker i retning av at det ikke er store endringer i elevenes meninger om faget utdanningsvalg, sammenlignet med tidligere forskning. Arbeidet med heftet «Min framtid» ble oppfattet som ensformig, og lite nyttig med tanke på å hjelpe respondentene til å velge utdanningsprogram i videregående skole. Andre aktiviteter i ungdomsskolenes regi, knyttes i liten grad til faget utdanningsvalg. Ikke overraskende var utprøvingen av programfag en populær aktivitet, sammen med messebesøk, og besøk på åpne videregående skoler. Til tross for at utprøvingen av programfag var en populær aktivitet, har utprøvingen ifølge respondentene ikke hatt spesielt stor betydning for valget videre. Men samlet sett peker observasjon av -, og kontakt med yrkesfagarbeidere, seg ut som en inspirasjon til å velge yrkesfaglige utdanningsprogram | en_US |