Viktige organisatoriske -og ledelsesmessige faktorer i fusjonsprosesser - En kvalitativ casestudie gjennomført i en norsk finansinstitusjon
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/2825Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masterutredningen tar for seg to ulike fusjonsprosesser i en finansinstitusjon.
Vi ønsker med studien å se nærmere på hvilke organisatoriske og ledelsesmessige
faktorer som er viktige for å lykkes i gjennomføringen av fusjonene, samt hvordan
dette oppleves av de ansatte. Da omstilling er et mye omtalt fenomen, og noe bedrifter
er avhengig av for å overleve i dagens marked, fant vi dette emnet spesielt interessant.
Hensikten med studiet har vært å bidra til økt forståelse rundt temaet ved å utvide
tidligere funn i tillegg til å avdekke nye faktorer, samtidig som vi ser de ulike
prosessene opp mot hverandre. Studien har et casedesign, hvor de empiriske dataene
er basert på en kvalitativ metode i form av 15 dybdeintervjuer. Intervjuobjektene er
ansatte med ulik bakgrunn og fartstid i de fusjonerende selskapene. Studien bekrefter
våre antakelser om at faktorene ledelse, kommunikasjon, medvirkning og tidsbruk er
viktige, - om ikke avgjørende i en slik omstilling. I tillegg til dette gjorde vi noen nye
funn ved å avdekke noen nye elementer som: bransjeforståelse, kundebevissthet, rom
for endring og lokal forankring. This master thesis examines two different mergers in a financial institution. We want
to study the organizational and managerial factors that are important for successfully
implementation of the mergers, and how this is perceived by the employees. Since
mergers and acquisitions is a widely discussed phenomenon, and some businesses
rely on it to survive in today's market, we found this topic particularly interesting. The
purpose of this study is to extend previous findings in addition to uncover new
factors. The study has a case design, where the empirical data are based on a
qualitative approach in the form of 15 in-depth interviews. Interviewees are
employees of different backgrounds and experience in the merging companies. With
this study, we confirmed our assumptions that the factors leadership, communication,
participation and time are important - if not crucial in a merger. In addition to this we
made some new discoveries by revealing some new elements such as: industry
knowledge, customer awareness, “space” for implementation and localization.
Beskrivelse
Master i økonomi og administrasjon