dc.contributor.advisor | Ohnstad, Anbjørg | |
dc.contributor.author | Danielsen, Nina Jeanette Myrås | |
dc.date.accessioned | 2015-10-13T12:51:30Z | |
dc.date.available | 2015-10-13T12:51:30Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/2759 | |
dc.description | Master i sosialt arbeid | en_US |
dc.description.abstract | Ved hjelp av en kvalitativ tilnærming tar denne masteroppgaven sikte på å se nærmere på hva
eldre brukere som mottar tjenester fra hjemmehjelp opplever som kvalitet på tjenestene de
mottar i sine hjem. Debatten om kvalitet i eldreomsorg, og den økende privatiseringen av
hjemmetjenester, preger nyhetsbildet i dagens samfunn. Grunnet den kommende eldrebølgen
dreier et sentralt tiltak seg om å fokusere ytterligere på hjemmebaserte tjenester til eldre.
Nyhetsbildet er imidltertid preget av delte meninger vedrørende privatisering av
hjemmetjenester, og hvorvidt den økende privatiseringen reduserer eller forbedrer kvaliteten
på tjenestene.
Ved hjelp av de to teoretiske perspektivene fenomenologi og Foucaults maktforståelse
forsøker oppgaven å belyse hvordan de eldre opplever tjenestene som blir utført av
hjemmehjelp. Jeg har derfor intervjuet åtte eldre: fire eldre brukere som mottar
hjemmebaserte tjenester fra offentlig aktør, altså Oslo kommune, og fire eldre brukere som
mottar hjemmebaserte tjenester fra privat aktør. Alle informantene er bosatt i Oslo kommune
og mottar hjelp i hjemmet.
Analysen viser hvordan temaene forventninger, tid og ensomhet går igjen i opplevelsen av
kvalitet på tjenestene hjemmehjelp utfører. Det viser seg at de eldre justerer forventningene
sine etter hvordan de opplever hjelp i hjemmet. Tid er et gjennomgående tema i hele
opplevelsen av hjelp fra hjemmehjelp, og den setter rammene for opplevelsen av kvalitet. Et
annet sentralt tema er at flesteparten av de eldre ønsker mer sosial kontakt med andre, og det
viser seg at hjemmehjelpen har svært lite tid til annet enn gjennomføring av de avtalte
praktiske gjøremålene.
Det viser seg at informantenes opplevelser av kvaliteten på tjenestene hjemmehjelpen utfører
ikke tydeliggjør store forskjeller mellom det offentlige og det private. Begge aktører står
ovenfor utfordringer knyttet til eldre sine forventninger, fokuset på effektivitet, og ikke minst
ensomhet blant eldre. | en_US |
dc.description.abstract | By using a qualitative approach this master thesis will aim to look closer at what the elderly
users that receive home care services experience as quality of the services they receive in their
homes. The debate about the quality of the elderly care, and the expanding privatization of
these services characterize the news in today’s society. Because of the expected elder wave,
an important effort will be to emphasize the focus on home care services for the elderly.
However, the news today are characterized by divided opinions regarding the privatization of
home care, and whether the expanding privatization is reducing or improving the qualities of
these services.
With the help of the two theoretical perspectives known as phenomenology and Foucault’s
understanding of power, this thesis tries to show how the elders experience the services that
the home care provides. I have therefore interviewed eight elders: Four elderly users that are
receiving home care services from their communal provider, which in this case is the Oslo
municipality. I have also interviewed four elderly users that are receiving home care services
from a private provider. All the informants are living in Oslo municipality, and are receiving
help in their homes.
My analysis is showing how expectations, time and loneliness are returning topics in the
elderly user’s experience of the quality of the services they are receiving. My research shows
that the elderly users adjust their expectations according to how they experience the help in
their homes. Time is a common topic throughout the user’s review of the home care services,
and is one of the most important factors regarding how the quality is reviewed. Another
central subject is that most of the elderly users wish to have more social connections with
other people. Nevertheless, it turns out that the home-helper has very little time to do other
things then the normal practical requirements.
The informant’s experience of the quality of the services shows almost no significant
differences between the public and the private providers. Both providers face challenges
based on the elderly’s expectations, the focus on efficiency, and loneliness among the elderly. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | en_US |
dc.subject | Hjemmehjelpen | en_US |
dc.subject | Kvalitet i eldreomsorgen | en_US |
dc.subject | Fenomenologi | en_US |
dc.subject | Foucaults maktforståelse | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360 | en_US |
dc.subject | Privatisering | en_US |
dc.subject | Eldre mennesker | en_US |
dc.title | Kvalitet innen hjemmetjenesten - «Men krikene og krokene vasker de aldri» | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |