En portal til det norske samfunnet - Hvordan kan norske folkebiblioteks nettsteder fungere som informasjonsportaler for innvandrere?
Abstract
I denne masteroppgaven undersøkes innvandreres informasjonsbehov, og hvilke
barrierer de møter når behovene skal dekkes. Videre drøftes hvilke konsekvenser
dette får for hvordan informasjon bør formidles til denne gruppen via et nettsted.
Den teoretiske tilnærmingen til dette er Dervins sense-making-teori.
Datagrunnlaget består av intervjuer med åtte personer som har erfaring med
arbeid med innvandrere, gruppesamtaler med innvandrere, og en
spørreundersøkelse gjennomført ved tre språkkaféer ved Deichmanske bibliotek i
Oslo. Undersøkelsen underbygger langt på vei flere funn fra tidligere studier, blant
annet at biblioteket er en hyppig brukt arena for å skaffe seg et nettverk, og for å
tilegne seg den kunnskapen man trenger for å fungere i det norske samfunnet. Den
viser også at innvandrere har behov for et vidt spekter av informasjon, som berører
alle sider ved en innvandrers liv, ikke bare det som har med livet som innvandrer å
gjøre. Det å vite hva man skal lete etter, og å forstå den informasjonen man finner,
ser ut til å være de mest utbredte utfordringene. Det er også gjort funn som tyder på
at en del innvandrere unngår å søke hjelp når man ikke klarer å orientere seg på
egen hånd.
Avslutningsvis presenteres en skisse til hvordan opprettelsen av et nettsted
med informasjon rettet mot innvandrere kunne gjennomføres, samt forslag til videre
undersøkelser. The purpose of this thesis is to examine immigrants' information needs, and what
barriers they face trying to cover these needs. Implications for how the information
should be communicated to this group via a website are then discussed. The
theoretical approach to this is Dervin’s sense-making theory.
The data consists of interviews with eight people with experience working with
immigrants, group conversations with immigrants, and a survey conducted at three
conversation groups for immigrants at the Oslo Public Library. The study confirms
several findings from previous studies, including that the library is a frequently used
arena for acquiring a network as well as the knowledge needed to function well in
the Norwegian society. It also shows that immigrants need for a wide range of
information, which affects all aspects of life, not only information relevant for their
status as immigrants. Knowing what to look for and to understand the information
they find seems to be the most prevalent challenges. The findings also suggest that
some immigrants avoid seeking help when failing to manage on their own.
An outline of how the creation of a website with information aimed at
immigrants could be implemented is presented, and finally a few suggestions for
further research.
Description
Master i bibliotek- og informasjonsvitenskap