dc.contributor.advisor | Stålhane, Jan | |
dc.contributor.author | Rasmussen, Inge | |
dc.contributor.author | Ødegård, Erik Refseth | |
dc.date.accessioned | 2015-08-03T11:23:42Z | |
dc.date.available | 2015-08-03T11:23:42Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/2618 | |
dc.description | Master i yrkespedagogikk | en_US |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven handler om å legge til rette for en meningsfull og relevant utdanning på Vg1 Bygg- og anleggsteknikk. Vi har hatt som hensikt å gjennomføre undervisningen slik at elevene skal få et godt grunnlag til å velge fremtidig yrke, samtidig som vi har fokusert på å skape et bedre arbeids- og læringsmiljø. Prosjektet er gjennomført innenfor et skoleår der vi har delt undervisningen inn i tre hoveddeler som henger sammen. I den første perioden ble det lagt vekt på en grundig innføring i praktisk arbeid, verktøybruk og HMS. I den andre perioden arbeidet vi med ulike fag i utdanningsprogrammet samtidig som vi la vekt på å innarbeide en kultur som fremmer god yrkesutøvelse. Den siste perioden var avsatt til opplæring i bedrift der elevene valgte fag ut fra egne faginteresser i Prosjekt til fordypning. Gjennom hele prosjektet har vi benyttet ulike læringsstrategier som fremmer elevenes læringsmiljø og læringsutbytte.
Vi har sett på sentrale styringsdokumenter som retter seg mot programområdet bygg- og anleggsteknikk, og vurdert i hvilken grad disse dokumentene gir muligheter til å gjennomføre en relevant og meningsfylt undervisning. Vår teoretiske tilnærming har inkludert ulike perspektiver innen yrkeskunnskap, og yrkesdidaktikk, samt å understreke betydningen av sosiale læringsfelleskaper i yrkesopplæring.
Vi har jobbet etter et hermeneutisk kunnskapssyn og vi har brukt aksjonsforskning som tilnærming. Hvordan og hvorfor aksjonsforskning er egnet til å forske i egen praksis er beskrevet. Bakgrunnen for vårt valg av metode bunner i vårt ønske om å gjennomføre et undervisningsopplegg der elevenes behov og interesser var styrende for planleggingen | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | en_US |
dc.relation.ispartofseries | MAYP;2015 | |
dc.subject | Yrkesfag | en_US |
dc.subject | Vg 1 Bygg- og anleggsteknikk | en_US |
dc.subject | Videregående skole | en_US |
dc.subject | Læringsmiljø | en_US |
dc.subject | Læringsstrategier | en_US |
dc.subject | Læringsutbytte | en_US |
dc.subject | Yrkespedagogikk | en_US |
dc.title | Hvordan gjennomføre utdanningsprogrammet Vg1 Bygg og anleggsteknikk slik at opplæringen blir relevant og meningsfylt for elevene med tanke på valg av fremtidig yrke? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |