Hva betyr lav «health literacy» for sykepleiernes helsekommunikasjon?
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/10642/2564Utgivelsesdato
2014-10-13Metadata
Vis full innførselOriginalversjon
Pettersen, K. S. & Jenum, A. K. (2014). Hva betyr lav «health literacy» for sykepleiernes helsekommunikasjon?. Sykepleien forskning, 9(3), 272-280Sammendrag
Mange pasienter har problemermed å forstå og anvende muntlig og skriftlig informasjon somde mottar fra helsetjenesten, ogdet er i praksis ofte betydeligavstand mellom det som sykepleiere og leger antar pasienteneforstår og det de faktisk forstår(1). Begrepet health literacy (HL)brukes for å belyse dette problemet. HL er et relativt nytt begrepi klinisk praksis og i folkehelsearbeid (2,3) og kan defineres som«personlige, kognitive og sosialeferdigheter som er avgjørende forenkeltindividets evne til å få tilgang til, forstå og anvende helseinformasjon for å fremme ogivareta god helse» (2,3). Detteessayet ønsker å redegjøre formoderne syn på HL, primærtfor å øke bevisstheten om sykepleieres kommunikasjonsmessigetilretteleggingsansvar overforpasienter med lav HL (4-5). Vivil enkelte steder trekke framdiabetes type 2 som et kliniskeksempel, siden sykdommen kananses som et relevant eksempelpå en multifaktoriell, kompleks,kronisk sykdom, der behandlingen i dag forutsetter stor grad av egeninnsats og spesifikk kunnskap hos pasienten.Essayet baserer seg på forfatternes erfaring med og forskning på HL og et skjønnsmessigutvalg av HL-publikasjoner (søki PubMed fram til mars 2014).«Health literacy» ble brukt somsøkeord, og både engelskspråklige og norske artikler er inkludert.